Erfaringer med gjær fra WHC Lab

@Amarillo Jeg har weiss på blokka her som neste brygg, prøver meg på samme gjær som deg WHC Banana. 25l, hvilke temperatur gikk du for? 1 eller 2 pakker? Noe banan er vel heller bra? Har lite erfaring med brygging av hveteøl.
 
@Amarillo Jeg har weiss på blokka her som neste brygg, prøver meg på samme gjær som deg WHC Banana. 25l, hvilke temperatur gikk du for? 1 eller 2 pakker? Noe banan er vel heller bra? Har lite erfaring med brygging av hveteøl.
Jeg lot den stå på 20°C hele tiden som er forholdsvis høyt og jeg forventet banan, ihvertfall med det navnet, men kan ikke kjenne noe. Ville nok ha prøvd på 22°C hvis jeg skulle kjørt en runde til.

Når det er sagt så synes jeg det virker lovende, helt tydelig en weissbier ihvertfall, og det er vel ikke så mye banan i Weihenstephan så vidt jeg husker. Brukte to pakker på 25L.
 
Første årntlige test av Banana split, avkjølt og karbonert. Svovel i aromaen, frisk smak uten usmaker, fortsatt noe ubalansert, men denne kommer til å bli god. Litt syrlig, får meg til å tenke på Solo :rolleyes:, det er sitrus her. Fortsatt ikke noe banan, litt nellik. Må teste denne mot Weihenstephan etterhvert.

20240209_171452.jpg
 
Første årntlige test av Banana split, avkjølt og karbonert. Svovel i aromaen, frisk smak uten usmaker, fortsatt noe ubalansert, men denne kommer til å bli god. Litt syrlig, får meg til å tenke på Solo :rolleyes:, det er sitrus her. Fortsatt ikke noe banan, litt nellik. Må teste denne mot Weihenstephan etterhvert.

Vis vedlegget 66275
Hvis det ikke er noe banan nå, blir det vel ikke noe av det seinere? Og hvis det ikke er noe banan der, er det vel ikke en riktig weissbier?
 
Med tanke på navnet, bør det være enkelt å lokke fram bananestere.
Ja, og estere produseres av gjæren under gjæringsprosessen, relativt tidlig. Det er isoamylacetat som gir apeloff: https://beerandbrewing.com/dictionary/9Al9LHtPlN/

En enkel måte å fikse det på, kunne kanskje være å tilsette en dose druesukker (glukose)? Skjønt jeg har aldri sett det foreslått - men det kan jo være fordi Reinheitsgebot forbyr sånt.
 
Hvis det ikke er noe banan nå, blir det vel ikke noe av det seinere?
Nei, selvsagt ikke, banantoget har forlatt stasjonen, men det kan fortsatt bli en god weiss. Det er jo flere kommersielle som har lite banan, hvis jeg ikke tar feil er Weihenstephan en av disse. Men det skulle ikke være noe problem å fikse mer banan ved å ha noe høyere gjæringstemperatur enn jeg hadde på denne.
 
Nei, selvsagt ikke, banantoget har forlatt stasjonen, men det kan fortsatt bli en god weiss. Det er jo flere kommersielle som har lite banan, hvis jeg ikke tar feil er Weihenstephan en av disse. Men det skulle ikke være noe problem å fikse mer banan ved å ha noe høyere gjæringstemperatur enn jeg hadde på denne.
Du pitcha vel forholdsvis mye gjær? 1g/l?

Min putrer nå på 18,5C. Våger ikke å gå høyere helt enda selv om du ikke fikk noe banan på 20C. Jeg har pitchet lavere med 0,5g/l. Skrur opp temperaturen litt etterhvert.
 
Du pitcha vel forholdsvis mye gjær? 1g/l?

Min putrer nå på 18,5C. Våger ikke å gå høyere helt enda selv om du ikke fikk noe banan på 20C. Jeg har pitchet lavere med 0,5g/l. Skrur opp temperaturen litt etterhvert.
Ja, nokså mye gjær, 2 pakker på 24 liter. Men gjærmengde skal ikke påvirke esterproduksjonen etter hva jeg har lest.
 
Nei, selvsagt ikke, banantoget har forlatt stasjonen, men det kan fortsatt bli en god weiss. Det er jo flere kommersielle som har lite banan, hvis jeg ikke tar feil er Weihenstephan en av disse. Men det skulle ikke være noe problem å fikse mer banan ved å ha noe høyere gjæringstemperatur enn jeg hadde på denne.
Nei, tydelig banan, men i motsetning til mange andre har den balanse mellom nellik og banan. Suverent mye bedre enn Paulaner og Erdinger.

Synes jeg, da;).
 
Ja, nokså mye gjær, 2 pakker på 24 liter. Men gjærmengde skal ikke påvirke esterproduksjonen etter hva jeg har lest.
Wyeast skriver dette om WY3068 som jeg antar er samme strain: "Over pitching can result in a near complete loss of banana character"

 
Wyeast skriver dette om WY3068 som jeg antar er samme strain: "Over pitching can result in a near complete loss of banana character"

Jeg har forholdt meg til denne som selveste weiss-bibelen:

Men da er det forskjellig syn på virkningen av gjærmengde.

20240215_122141.jpg
 
Jeg har forholdt meg til denne som selveste weiss-bibelen:

Men da er det forskjellig syn på virkningen av gjærmengde.

Vis vedlegget 66352
Det der sikter nok til forsøk på å få mer banan gjennom å underpitche. Underpitching er jo generelt en dårlig ide, og dessuten har man vel funnet ut at den gamle forestillinga om en sammenheng mellom underpitching og økt esterproduksjon ikke er gyldig. (Noen ganger stemmer det, men det er ingen lovmessighet i det.)
 
Tilbake
Topp