Erfaringer med Imperials B56 Rustic?

Finn Berger

Moderator
Jeg skal snart tappe opp en saison med denne gjæren, som jeg bruker for første gang nå. Det ser ut til å bli veldig bra; har ikke hatt noen problemer, og den har gjæret vakkert ut til 1.004, fra 1.047. 91% utgjæring, altså - ikke så overraskende for en gjær som er analysert som en diastaticus.

Jeg har vært litt i konakt med Imperial - om noe annet, egentlig - og har prøvd å si at opplysningen deres om forventet 71-76% utgjæring for denne gjæren kan være villedende. Nå er ikke mitt ene brygg veldig tungt empirisk materiale, så jeg lurer på om andre har brukt B56 og fått samme resultat.

Hører gjerne om andre erfaringer med denne gjæren, også. Jeg skal ikke si noe sikkert før jeg har smakt ølet ferdig karbonert - og kanskje lagret litt, også - men det virker lovende.
 
Ser frem til å høre mer om dette, @Finn Berger :)

Det som er litt interessant med det, er at de svarte at STA1-genet - som er det som setter gjæren i stand til å bryte ned dekstriner til gjærbart sukker - ikke var aktivt ("not expressed"). Whitelabs formulerer seg slik: "The strains we carry with known Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus genetics have been researched and validated to perform without excessive over-attenuating, which is possible through our nearly 25 years of experience paired with internal and external fermentation data.** " WLP565 - som har denne formuleringen hektet på seg - er oppgitt å skulle gi en utgjæring på 65-75%, mens jeg alltid har fått over 90%. Og det har vel alle jeg har hørt noe om det fra, fått også.

Dette er underlig, synes jeg. Det er ikke noe problem for meg; jeg veit hva disse gjærene gjør. Men jeg ser for meg at folk som prøver dem for første gang, og stoler på produsentenes opplysninger, kan få seg en overraskelse.
 
Det som er litt interessant med det, er at de svarte at STA1-genet - som er det som setter gjæren i stand til å bryte ned dekstriner til gjærbart sukker - ikke var aktivt ("not expressed"). Whitelabs formulerer seg slik: "The strains we carry with known Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus genetics have been researched and validated to perform without excessive over-attenuating, which is possible through our nearly 25 years of experience paired with internal and external fermentation data.** " WLP565 - som har denne formuleringen hektet på seg - er oppgitt å skulle gi en utgjæring på 65-75%, mens jeg alltid har fått over 90%. Og det har vel alle jeg har hørt noe om det fra, fått også.

Dette er underlig, synes jeg. Det er ikke noe problem for meg; jeg veit hva disse gjærene gjør. Men jeg ser for meg at folk som prøver dem for første gang, og stoler på produsentenes opplysninger, kan få seg en overraskelse.

Er jo nesten så man skulle trodd at de bare gjør en FFT og kaller det en dag når de måler, uten at enzymet rekker å bryte ned dekstrinene i vørteren helt.
 
Tålmodighet, hva er det?

Det tok to dager, så måtte jeg smake:). Ikke så mye kullsyre ennå, men nok til å fastslå at dette antakelig blir den beste saisonen jeg har brygget så langt. Ikke at det nødvendigvis sier så mye, men jeg satt faktisk og ønsket at jeg hadde kjølt ned ei flaske til.
 
En liten smaksrapport: Smaken og aroma begynner å runde seg/åpne seg litt nå, og det ser ut som om reklamen til Imperial ikke juger. Her er det en ganske sjarmerende blanding av nellik og tyggegummi. Det der har jeg ikke fått til før, og jeg blei sittende lenge som oksen Ferdinand i den tegnefilmen vi så hver juleaften; han som "bara luktade på blommorna":).

Brygg nr.2 står og klukker på badet nå, på 26 grader og antakelig på god vei under 1.020. Det lukter skikkelig fruktig av gjærlåsen. Og sist jeg smakte var det stadig ingen tegn til fusel. Det skal bli artig å sammenligne, og se hva det betyr at denne siste gjæres litt høyere.
 
Tok akkurat en prøve for å sjekke progresjon og smak. Nå er den på 1.009, og klukker stadig ganske stødig. Kraftig og god smak, og ingen fusel. Nå holder den bortimot 5% alkohol, og i godt lunkent øl med den styrken skal det vel noe til å ikke ane at det inneholder alkohol. Men det er ikke fusel.

Det gjør meg ørlite grann ølykkelig:).

Dette blir sikkert et egnet gressklipperøl. Og siden det er en moderne saison, tenker jeg å kalle den "Robotklipper". Jeg har riktignok ingen sjøl - vi lar det gro i år - men naboen har en sånn kjekk sak som lusker rundt 24/7 og holder alt som smaker av usivilisasjon nede. Han får få noen flasker.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp