WLP002

Ja pussige greier.
I går åpnet kranen såvidt slik at det bare dryppet såvidt slik at det ikke kom luft inn via gjærlåset.
I dag åpnet jeg helt. Tenkte det var vel ikke så nøye siden brygget var infisert.
Men det skulle vel ikke ha noen innvirkning på sg prøven ?
Her er bildet av sg prøven i går. Bare for at ingen skal tro at jeg var i bedugget tilstand under prøvetaking .IMG20250113094444-picsay.jpg

Ja pussige greier.
I går åpnet kranen såvidt slik at det bare dryppet såvidt slik at det ikke kom luft inn via gjærlåset.
I dag åpnet jeg helt. Tenkte det var vel ikke så nøye siden brygget var infisert.
Men det skulle vel ikke ha noen innvirkning på sg prøven ?
Her er bildet av sg prøven i går. Bare for at ingen skal tro at jeg var i bedugget tilstand under prøvetaking .Vis vedlegget 70956
Veldig stødig prøve det der;).

Kan det ha sniket seg noe vann i prøven du tok ut?
Jeg tror ikke det. Hydrometer med glass lages opp ned i et litermål.
Men som jeg nevnte så lot jeg det dryppe veldig forsiktig fra gjæringskaret til koppen som vørteren samles i.
Har ikke tro på at det utgjør en forskjell, men det var den eneste forskjellen jeg kommer på.

ESB med Wlp002 har gått fra 1.054 til 1.010, dvs ca 80% utgjæring. Mesket på 65C, men det var ute og litt vind, så det kan ha vært kaldere i mesken enn det målingene nederst i G30 sa. Ser ut til å ha roet seg. Ikke tegn til infeksjon, men litt usikker her. Hadde tenkt å fate denne i kveld og sette en imp.stout på
gjærkaka i morra, men nå er jeg sannnelig ikke sikker.
IMG_5092.jpeg

Det var som f... . Det der stemmer overhodet ikke med mine erfaringer med annen gjær. Så det kan jo være at 002 er veldig spesiell. Den har vel hatt et langt og tøft liv med røff behandling av usentimentale engelske bryggmestere opp gjennom århundrene:). Det er jo dem som har kjørt den samme gjæren gjennom et helt usannsynlig antall brygg uten å gjøre noe som helst annet enn å hive den over fra ett brygg til det neste. Sånt må herde karakteren til husdyra.

Tilbake
Topp