Oppskrift på porter/utfordring med attenuering

Hei. Litt usikker på om dette er riktig tråd, men prøver:

Har eksperimentert litt. Laget en oppskrift på en porter etter en mal jeg fant på nettet. La denne inn i Beersmith og satte i gang. Ekesperimentet gikk i å dele batchen i fem og bruke fem forskjellige gjærtyper. S04, London Ale wlp013, London Ale III, Irish Ale wlp004, German Bock wlp833. Interessant og morsomt.

Alle ble startet på 18 grader utenom Bock som sto på 10 grader. Hevet gradvis og etter 12 dager så fikk de 4 dager på 20 grader. Beregnet FG ut ifra Beersmith var 1.017, men jeg havnet på mellom 1.021 (German bock, S04 og Irish Ale) og 1.023 (London Ale III og London Ale wlp013). Attenueringen ligger da fra 64-69 %. Alle gjærtyper jeg har brukt er oppgitt fra 67-75% attenuering. Mest skuffende er London Ale III som er oppgitt til 71-75% og enda på 64%.

Jeg har slitt litt med attenueringen tidligere og hadde denne gangen kalibrert mesketermometeret og håpet at dette var årsaken. Derfor ble jeg noe skuffet. Det ble tilsatt tildels rikelig med gjær og luftet 40 sekunder med oksygen på 1 l/minuttet. I og med at FG er temmelig lik på alle gjærtypene mistenker jeg mesken som hovedproblemet. Jeg mesket kun i 60 minutter og ikke 75 minutter som i oppskriften (da jeg glemte meg litt). Dette skal vel ikke ha så mye å si i forhold til mengden gjærbart sukker? Justerte OG fra 1.060 til 1.067 med spraymalt etter koking.

Limer inn oppskriften under og håper på gode råd til justeringer.

Recipe: Mørkemann porter_london_ale_III
Brewer: Kaptein Raudskjegg
Asst Brewer:
Style: Baltic Porter
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 24,77 l
Post Boil Volume: 22,88 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Bottling Volume: 18,50 l
Estimated OG: 1,067 SG
Estimated Color: 59,0 EBC
Estimated IBU: 31,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 79,2 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
20,00 l London, England Water 1 -
18,44 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent 2 -
10,64 g Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60,0 mins) Water Agent 3 -
5,02 g Baking Soda (Mash 60,0 mins) Water Agent 4 -
3,81 g Chalk (Mash 60,0 mins) Water Agent 5 -
0,86 g Calcium Chloride (Mash 60,0 mins) Water Agent 6 -
3,40 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 7 54,6 %
1,65 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 8 26,5 %
0,75 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC) Grain 9 12,0 %
0,25 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 10 4,0 %
0,17 kg Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 11 2,8 %
35,00 g Northern Brewer [8,50 %] - Boil 60,0 min Hop 12 31,3 IBUs
1,0 pkg London Ale III (Wyeast Labs #1318) [124, Yeast 13 -


Mash Schedule: BIAB, Medium Body
Total Grain Weight: 6,22 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 28,58 l of water at 71,6 C 66,7 C 75 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 7 min 75,6 C 10 min
 
Regnet ut av Beersmith med utgangspunkt i vannet her. Det er ekstremt bløtt og har nesten ingen mineraler. (Tilsatt selv, ja.)
 
Får du samme resultat uten vanntilsetninger?

Kan jo være at du bare trenger å meske lavere i ditt oppsett?
 
Har slitt med FG også på lyse øl uten tilsetninger. Mesket nå på 64,5 grader etter at jeg kalibrerte termometeret. Hva med maltsammensetningen?
 
Tror neppe det er maltsammensetningen.

Antar at du bruker nok gjær iom at du også tilsetter o2?
 
Trur det må være ett av to. Vannjustering eller mesketemp. Skal anskaffe meg et nytt termometer og legge inn vannparametere på nytt i Beersmith. Mulig løsning trur du?
 
Hvis du har stålkontroll på vannjusteringen. Er jo ikke alle typer tilsetninger som er like mtp hva de tilfører brygget.

Et godt termometer er jo også viktig.

Det hjelper forøvrig å meske litt lengre.
 
Ingen som setter spørsmålstegn ved

3,40 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 7 54,6 %
1,65 kg Vienna Malt (6,9 EBC) Grain 8 26,5 %
0,75 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC) Grain 9 12,0 %
 
De typene der konverterer seg selv fint. Mengden cara er heller ikke nevneverdig stor.

Men. De vil nok bruke lengre tid, men vil tro at 60 egentlig er nok? Kanskje jeg tar feil. De har jo færre enzymer så det er vel egentlig ikke uten grunn at oppskriften sa 75 min.

Edit: jeg holder nå en liten knapp på mesketid. Malten er fin nok, men det trengs kanskje lengre tid å konvertere alt. Aldri brygget selv med kun low end -lintner malt.
 
Sist redigert:
Joda, de skal vel ha nok til å konvertere seg selv,
men vil de ikke alikevel by på problemer
Uten at jeg er en ekspert på området
 
Nå er vel ikke dette så veldig uvanlig med Baltisk Porter
og et kjenne tegn ved stilen, eller?
 
Jeg tror nok at det blir godt øl, men er ute etter å finne årsaken til at jeg har slitt med for høy FG ift. det som blir beregnet i Beersmith og i et par andre brygg jeg har brygget fra "80 winning recipes anyone can brew". Har bare brygget dette ene etter at jeg kalibrerte termometeret mitt (som viser i snitt 2 grader for mye). En FG på 1.021- 1.024 er innafor på stilen, men jeg sikta lavere og det er høyt ift. oppgitt atteneuringsprosent på gjær fra leverandør. Ellers er det fint om noen har innspill på oppskriften i sin helhet. Blir like fullt spennende å smake samme øl med 5 ulike gjærtyper :) Takker for innspill så langt.
 
Tilbake
Topp