Erlendmeyerkolbe tåler hva?

Hei,
Jeg har handlet magnetrører og et 2 og 5 liters kolbe. Jeg har fått med meg at jeg kan koke i kolben f.eks over gass, men tåler den også å bli flyttet fra kokende tilstand til kaldt vann for å kjøle ned innholdet?

Om eg skal lage en gjærstarter i en erlendmeyerkolbe, så koker eg vørteren i kolben. Toppen av kolben dekker eg med alu-folie, som blir desifisert av dampen. Etter at kokingen er over, så lar eg kolben stå over natten før eg tilsetter gjær.

over natten.
Det var da lenge.
Rett fra koking til 4 graders vann er selvsagt ikke å anbefale, men den kan settes i kaldt vann når den har fått roet seg litt i romtemperatur.
En annen variant er å sette den ut i det kalde vinterværet.

Sånn jeg gjør det også..
Setter den på et kjeleunderlag en halvtime/time etter kokingen, og da går det fint å kjøle den ned i oppvask-kummen etterpå.

Jeg koker aldri i kolben. Jeg steriliserer kolben, koker opp vørteren i en kasserolle, kjøler kasserollen i kaldt vann og har rett temperert vørter i kolben. Deretter tilsetter jeg gjæren. Har aldri hatt noen infeksjonsproblemer. Uansett må du jo gjøre det slik hvis du skal steppe opp starteren i flere omganger.

Jeg har i ihvertfall kokt i kolben for siste gang..
uny5e8yq.jpg

StoreMy skrev:
over natten.
Det var da lenge.
Mulig det, men bare et problem hvis man bestemmer seg i full fart for å brygge. Erlenmeyerkolber av høy kvalitet tåler raske temperaturforandringer, mens billigvarianter (som den jeg har) kan sprekke. Kok startervørteren i kolben kvelden før, la stå under folie i romtemperatur og tilsett gjæren dagen etter. Grei og praktisk metode hvis man ikke har det travelt og sette starteren i gang samme dag.

kolber og begre i Borosilikat brukes veldig ofte over åpen gassflamme i laboratorier og slikt. Og skal tåle koking

Kolbene burde og tåle temperatur endringen fra varmt til kaldt. FORUTSATT at den er fullstendig fri for skader. Hvorvidt det er en lur måte er noe annet.

Men vi gjør ofte som Rune. koker kolben med litt vann for å desinfisere den, og overfører den kokte avkjølte vørteren til kolben

Jeg gjør følgende:

Vasker kolben på vanlig måte, setter aluminiumsfolie over åpningen og setter den inn i kald stekeoven.
Varmer så opp til ca 175 grader, lar den stå i en halvtimes tid før jeg skrur av oven og lar den gradvis avkjøle seg med åpen dør.

Samtidig koker jeg vørter, setter denne til kjøling i vasken i vannbad og tar gjæren ut av kjøleskapet for temperering.

Når vørter og gjær har romtemperatur har jeg det over på kolben som har avkjølt seg for så å sette den på magnetrøreren.

Dette har funket veldig bra for meg og igrunn så er det ikke så mye jobb heller da det meste gjør seg selv.

Torga skrev:
kolber og begre i Borosilikat brukes veldig ofte over åpen gassflamme i laboratorier og slikt. Og skal tåle koking

Åpen flamme er for meg et stikkord her. Innbiller meg at den gir en jevnere varmefordeling enn om en setter kolben på en elektrisk plate.
Jevnere fordelt varme gir da ferre spenninger i glasset og spenninger kan føre til brudd.
Varmebad kan nok være mer skånsomt enn sistnevnte.

Er vel som med vasking av klær: ikke så mye temperaturen; men temperaturforandringen som primært krymper ulltøyet..... :-O

Kaldt vann, kald Erlenmeyer-kolbe (Tror ikke den er kalt opp efter noen som het Erlend Meyer... ;-) ), kald plate - oppvarming og så rolig nedkjøling skal du jobbe hardt for å overbevise meg gjør at en kolbe sprekker.

Slå kaldt vann i en varm kolbe på platen - klart det sprekker da.  Samme med sjokkjøling med kaldt vann.

Per Øyvind skrev:
StoreMy skrev:
over natten.
Det var da lenge.
Mulig det, men bare et problem hvis man bestemmer seg i full fart for å brygge. Erlenmeyerkolber av høy kvalitet tåler raske temperaturforandringer, mens billigvarianter (som den jeg har) kan sprekke. Kok startervørteren i kolben kvelden før, la stå under folie i romtemperatur og tilsett gjæren dagen etter. Grei og praktisk metode hvis man ikke har det travelt og sette starteren i gang samme dag.

Det er en sannhet med modifikasjoner det også. Jeg hadde en kolbe av høy kvalitet (boro) og skulle varme opp 4 liter kald veske i den. Siden jeg har induksjonstopp, hadde jeg den i en kjele. Jeg varmet litt for fort opp og den knakk rett av som på bildet ovenfor!

Etter diskusjonen som har vore her vil eg sette flaska i ein kasserolle med vatn, og så sette kasserollen på kokeplata/gassen, deretter til kjøling i kaldt/rennande vatn. Då har ein i alle fall behandla flaska skånsomt nok -  enkelt og ikkje for tidkrevande. Nedkjølinga kan forserast mot slutten med kaldtvatn direkte på flaska.

Tilbake
Topp