Erlenmeyerkolbe

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Har to Erlenmeyerkolber, og jeg har fått en sprekk i begge kolber. Var vanskelig å få tatt gode bilder av det, men har lagt ved et bilde av de to kolbene under.

Den første kolben min (øverste bildet) sprakk etter første gangs bruk. Her er det et søkk som jeg kjenner med neglen. Jeg hadde varmt springvann rett i kolben, vet ikke om det kan ha ført til at den har sprukket / blitt et hakk i. De kan jo brukes rett på konfyren, så synes det er rart at det skal bli sprekk i de.

Den andre kolben, den er det bare kommet et lite "merke" i. Ser ut som antydning til en sprekk. Har hatt varmt vann i denne også, men begynt med lunket vann og tatt gradvis varmere vann i kolben under vask.

Jeg lurer da på:

1. Hvorfor blir de slik, og hvordan kan jeg unngå det?
2. Kan jeg fortsatt bruke disse til gjærstartere, eller kan det legge seg gruff i disse "sprekkene" som kan risikere å infisere gjærstarteren? Jeg vil jo ikke risikere å ødelegge brygget, men har heller ikke lyst til å bruke 300 spenn på ny Erlenmeyer hver gang jeg skal brygge..

Vedlegg

• photo2.jpg
    photo2.jpg
    945,6 KB · Sett: 266
  • photo1.jpg
    photo1.jpg
    661,1 KB · Sett: 265
Jeg ville ikke brukt kolber med sprekk i. Hva slags merke er det og hvor kjøpte du dem? De skal tross alt tåle litt mer enn varmt springvann.

Dersom du er sikker på at dette oppstod etter du begynte å bruke de, ville jeg kassert dem. En kolbe skal tåle store temperaturforskjeller mellom innhold og ytre påvirkning, begge veier.

Det er imidlertid stor sannsynlighet for at dette er en liten feil under produksjon som ikke behøver å bety noe. Om du sjekker flaskene dine nøye vil du nok oppleve at det også der finnes små feil i glasset...

Edit: om sprekk/merke er både på inn- og utside ville jeg ikke brukt den. Et lite  "søkk" (feil i glasset) på innside vil bli desinfisert under kok og normalt ikke gi deg infeksjon.

Gahr skrev:
Jeg ville ikke brukt kolber med sprekk i. Hva slags merke er det og hvor kjøpte du dem? De skal tross alt tåle litt mer enn varmt springvann.

Merket er Simax, og begge er kjøpt på Vestbrygg.

BaardS skrev:
Dersom du er sikker på at dette oppstod etter du begynte å bruke de, ville jeg kassert dem. En kolbe skal tåle store temperaturforskjeller mellom innhold og ytre påvirkning, begge veier.

Det er imidlertid stor sannsynlighet for at dette er en liten feil under produksjon som ikke behøver å bety noe. Om du sjekker flaskene dine nøye vil du nok oppleve at det også der finnes små feil i glasset...

Edit: om sprekk/merke er både på inn- og utside ville jeg ikke brukt den. Et lite  "søkk" (feil i glasset) på innside vil bli desinfisert under kok og normalt ikke gi deg infeksjon.

Jeg kommer ikke til inne i glasset, så får ikke sjekket om de er sprukket på innsiden også. Koker heller ikke med disse da jeg har induksjon. Lager starteren i kjele, kjøler denne ned, heller så over i kolben som jeg har desinfisert med Star san.

Da utsetter du jo ikke kolben for store temperatursvingninger heller...

Om du er usikker så desinfiser kolben ved å sette den inn i kald stekeovn (med alu folie over tuten) varm opp til 230 grader og la den stå i 30 min. La den kjøle seg ned naturlig. Nå er den like bra/bedre desinfisert enn med StarSan.

Fortsett som du pleier, og alt er bare bra!  ;)

BaardS skrev:
Da utsetter du jo ikke kolben for store temperatursvingninger heller...

Nettopp, største temperatursvigningen jeg har hatt er varmt vann fra springen direkte i kolben.

Som Jeg/alle bruker hver gang vi skal skylle/rengjøre kolbene våre.

Det skal være helt uproblematisk.

Jeg koker starter over bluss i 15 min. Venter i 10. Setter kolben med starter-vørter i vasken. Fyller iskaldt ( 7-10 grader) vann opp til en cm under vørter i kolben. Lar det stå til det er ca. 18 grader. Setter det i rom temp. I en time for å ikke stresse gjæren som har rom-temp. Pitcher og setter på rører.

Vet ikke om jeg har svart godt nok, så vær snill å presisere  :)

Tilbake
Topp