Erlenmeyerkolben sprakk under kok

Bryggelandkolbene, i alle fall de som de solgte for et år siden er helt ubrukelige til kok. Bryggselv sine er fine etter mitt skjønn. Koker starter på kolbe og primus:)
 
Jeg har hver eneste gang kokt opp vørter i kasserolle og satt kasserollen i kaldt vann for avkjøling, hele tiden uten lokk. Imens står erlenmeyerkolben med magnetpinne og koser seg i Starsanblanding.
Ved avkjølt vørter tømmer jeg kolben for starsan og heller i vørter. Saksen, gjærposen og litt aliminiumsfolie tas ut fra en bøtte med starsanblanding og gjæren tilsettes. Dette har jeg gjort ca 30 ganger nå uten en eneste infeksjon. Mulig jeg har vært heldig, eller er det andre som er litt for striks?
 
5-literskolben min tåler ikke kok, så når jeg skal ha starter i den, gjør jeg som du beskriver, Rune. Ikke det minste i tvil om at det er god rutine, men slik jeg ser det er det utrolig lettvint å koke i kolben når man har mulighet. Rørepinnen er også med i koket.
 
Steffan skrev:
Borgar skrev:
Begynner å bli litt skeptisk til kolbene fra Bryggeland hva varme angår. Sist gang sendte de meg ny kolbe uten å nøle. Lurer på om de er like hjelpsomme en gang til?

Bryggeland selger en god del "kina-dritt" (bryggeland-folkets egne ord*). Disse kolbene er ikke brosilikat-glass og er overhodet ikke egnet for direkte varme.




(*) Ja de sa faktisk det.. og hvorfor de ikke bryr seg nok til å bytte ut kinadrittet med litt mer ordentlige ting som uansett ikke koster så mye mer, er beyond me.

Kvaltetsstempel det der.
 
Borgar skrev:
5-literskolben min tåler ikke kok, så når jeg skal ha starter i den, gjør jeg som du beskriver, Rune. Ikke det minste i tvil om at det er god rutine, men slik jeg ser det er det utrolig lettvint å koke i kolben når man har mulighet. Rørepinnen er også med i koket.

Er egentlig ikke så sikker på hvor lettvindt det er å koke i den. Når jeg koker i kasserollen holder det med et enkelt renhold av kolben, og det er mye lettere å skrubbe en kasserolle ren enn en erlenmeyerkolbe. Og når en ikke koker i kolben trenger den bare enkelt renhold for å holde seg ren. Når en skal steppe opp i flere omganger må en likevel koke vørter ved siden av. Så alt i alt er jeg ikke helt overbevist om denne kokingen i kolbene...
 
Jeg koker også vørter i egen kjele for å unngå vanskelig rengjøring. Forøvrig setter jeg kolben på platen med litt vann i og koker dette en stund, som desinfisering. Vørteren heller jeg over i kolben rett etter kok og setter den til kjøling i kaldt vann. Skulle glasset sprekke, så renner det bare ut i vasken og ikke over hele kjøkkenet :)
Dette har mine kolber tålt uten problem, begge kjøpt på Bryggeland.
Den første tålte dessverre ikke et kort fall fra oppvaskmaskinen, men det tar jeg på egen kappe.. :(
Den første jeg hadde var tjekkisk Simax. Den jeg har nå er merket G.G-17, tror det er betegnesle for Borosilicate-glass, men vet ikke hvor det er produsert.
 
Erlenmeyerkolben trenger ikke skrubbing. Fyll den ned varmt vann og maskinoppvask, så blir den ren av seg selv. Koking i kolben er superenkelt. Man sikrer desinfeksjon og minimerer hvor mye man trenger å helle vørter. Hvorvidt man skal steppe opp starteren er jo noe helt annet. Hvis man skal steppe opp i samme kolbe må man selvsagt koke opp i et annet kar, men det er jo uansett svært enkelt å koke den første starteren direkte i kolben...
 
Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver
 
Gahr skrev:
Erlenmeyerkolben trenger ikke skrubbing. Fyll den ned varmt vann og maskinoppvask, så blir den ren av seg selv. Koking i kolben er superenkelt. Man sikrer desinfeksjon og minimerer hvor mye man trenger å helle vørter. Hvorvidt man skal steppe opp starteren er jo noe helt annet. Hvis man skal steppe opp i samme kolbe må man selvsagt koke opp i et annet kar, men det er jo uansett svært enkelt å koke den første starteren direkte i kolben...

Evt kjøpe to kolber. :skitbra:
 
AudunWS skrev:
Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver

Har først i et par desiliter vann til bunnen er dekket. Heller i spraymalt mens kolben står på vekten og topper opp med kokende vann fra vannkokeren til riktig volum :)
 
Alt i ett...
zenit.winbasonline.se/SE/Catalog/GAllmantlabmateriel/Laborationsapparatur/55-002071.html

En del interessant på den siden  :jaha:
 
Bjarte H skrev:
AudunWS skrev:
Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver

Har først i et par desiliter vann til bunnen er dekket. Heller i spraymalt mens kolben står på vekten og topper opp med kokende vann fra vannkokeren til riktig volum :)

+1

Synes det fungerer veldig greit. Bruk gjerne ei trakt da spraymalten kommer fort og ujevnt.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
TrondR skrev:
Slutt å kjøpe ting fra Bryggeland, det er stort sett (bare) søppel!
DER! Jeg sa det.

+1.

De har knapt det man skal ha heller, eneste fordelen er en mer sentral beliggenhet enn bryggselv.
 
Bjarte H skrev:
AudunWS skrev:
Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver

Har først i et par desiliter vann til bunnen er dekket. Heller i spraymalt mens kolben står på vekten og topper opp med kokende vann fra vannkokeren til riktig volum :)

Aha! :) Etter dette er det på plata og koke som vanlig?
 
AudunWS skrev:
Bjarte H skrev:
AudunWS skrev:
Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver

Har først i et par desiliter vann til bunnen er dekket. Heller i spraymalt mens kolben står på vekten og topper opp med kokende vann fra vannkokeren til riktig volum :)

Aha! :) Etter dette er det på plata og koke som vanlig?

Jepp. Sammen med litt gjærnæring og skumdemper.
 
Tilbake
Topp