Erstatte malt med DME.

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Med forbehold om at det står ett sted her inne, uten at jeg har funnet det lurer jeg på hvor mange gram DME skal man erstatte 1 kilo malt med?! Fikk det engang forklart på mail, men etter og ha byttet mail + telefon, har jeg dessverre mistet denne mailen :(

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Statistics
Volume: 10 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1068
BG: 1034
FG:
Alcohol: 6.7 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 0 IBU
BU/GU: 0
Fermentables

Maris Otter Pale Malt 5 EBC 1000 g   OG 1023
Liquid Light Extract   8 EBC 750 g   OG 1023
Dry Light Extract        8 EBC 625 g   OG 1023

Maris Otter Pale Malt      5  EBC      1000  g  OG 1023
Liquid Light Extract        8  EBC      750  g  OG 1023
Dry Light Extract              8  EBC      625  g  OG 1023

Takk for raskt svar! Jeg hadde det for meg at det ikke var så mye som 625 G pr kilo malt. Men da var det bra at jeg spurte :) takk igjen!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Det vil vel komme an på hvilken effektivitet en har? 1000g malt og effektivitet på 90 % gir jo et annet resultat enn like mye malt og 60 % effektivitet.

Det vil vel komme an på hvilken effektivitet en har? 1000g malt og effektivitet på 90 % gir jo et annet resultat enn like mye malt og 60 % effektivitet.
Hmm... Det måtte være ett "men" ja  ;) Ikke sant.. Det er jo klart. Men effektiviteten vil vel forandre seg fra brygg til brygg, avhengig av hva man brygger?! Men syns du 625 g var mye pr kilo malt? Evnt gå ned til 500 g/ pr kilo?

Går vel ann og holde igjen på DMEèn og evnt tilsette mer mot slutten av koketiden ved behov. Jeg trenger egentlig bare en estimert ca mengde så jeg har noe og gå etter. Særlig når jeg brygger med BB30, og efaringsmessig har jeg brukt MAKS 7 kilo malt oppi maltrøret. Ellers blir det oversvømmelse  ;D Skal jo ha vann slik at det dekker malten også...

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Det enkleste er jo å legge inn oppskrifta i et bryggeprogram og fikse seg fram til der du vil være.

Tilbake
Topp