Erstatte Saaz i pils?

Forvirret

Norbrygg-medlem
Har tidligere laget en pils med bare Saaz som humler. Den ble god og tenkte å lage en ny i morgen.
Ser jeg har kun 100g Saaz og har heller ikke humle jeg ser anbefales som erstatning.
Mangler ca 15 IBU bitterhumle (ca 40 IBU totalt).

Vil det gi markant smaksendring hvis jeg bruker Magnum?

Har også NB, EKG, Target, Fuggles, S Goldings, Perle, Amarillo og noen C-humler.
Noen av disse som er bedre egnet? (Citra/Chinook)?

Mvh
 
Ligger en oppskrift her på forumet, hvor bryggerne har brukt Magnum som bitterhumle. Good luck!!  :clap:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,5925.0.html
 
Laegreiden,
Kanskje.
Men det er bare det at i Morten Kielland`s oversikt over humletyper (limt i Råvarer) så leser jeg dette om Perle:
        a good general purpose bittering hop for all lagers except pilseners.....

nonshaugen,
Skal lese denne. Det gjør forresten ikke så mye om denne pilsen ikke helt lik den forrige.
Tror ikke den første blir lagret såpass lenge at jeg får vite hvordan den smaker ferdiglagret :)
 
Tror ikke du vil merke nevneverdig forskjell om du bruker saaz eller magnum som bitterhumle. Personlig bruker jeg magnum som bitterhumle nå jeg brygger både tysk og tsjekkisk pils.  Jeg bruker ca 100 g saaz pr 25 liters batch. 50 g 10 min og 50 g 0 min. så fyller jeg opp IBU til ønsket nivå 35-40 IBU med magnum på 60 min.  Fordelen med magnum er at den gir en god bitterhet og at man ikke trenger å bruke mye av den. Etter min mening er kvaliteten på humlen viktig når det gjelder noble humler og pils. Er det ikke kraftig god aroma av humla kjøper jeg heller ny enn å lage en middels pils.

mvh

Bårdd
 
Takker for svar. Gikk for Magnum.
Dunken står og putrer nå men det er ikke noe stormgjæring etter to dager.
Tempen er i underkant av 7C og neste trinn på kjøleskapet gir ca 10C.
Hva er best, la det være som det er et par dager til før jeg går opp til 10C?

Mvh
 
Sniker meg inn i tråden hvis det går greit:)

Noen som har erfaring/tanker om Styrian i en pils? Er godt i gang med brygginga så håper på positive svar:)
 
Forvirret skrev:
Laegreiden,
Kanskje.
Men det er bare det at i Morten Kielland`s oversikt over humletyper (limt i Råvarer) så leser jeg dette om Perle:
        a good general purpose bittering hop for all lagers except pilseners.....

nonshaugen,
Skal lese denne. Det gjør forresten ikke så mye om denne pilsen ikke helt lik den forrige.
Tror ikke den første blir lagret såpass lenge at jeg får vite hvordan den smaker ferdiglagret :)

Jeg har lest det stikk motsatte i en BYO artikkel, så det gjelder å researche og komme frem til gjennomsnittet :)
 
Tenkte å sette en cream ale i dag, men har bare magnumhumle tilgjengelig. Noen som har noen erfaringer ved bruk av denne på 20 og 2 min i tillegg til bitterhumle, eller om man burde droppe det?
 
Tilbake
Topp