et dobbelteksperiment

Hei,

satte i gang et lite eksperiment her om dagen, som utviklet seg til et dobbelteksperiment, uten at jeg helt hadde forutsatt akkurat det.
Har bare laget to batcher tidligere, men synes dette er så moro, at tredje gangen fant jeg ut at jeg ville prøve et eksperiment. Jeg har brygget brown ale til nå, og med 20 kg pale malt i kjelleren, samt litt krystallmalt og litt münchenermalt, fant jeg ut at jeg ville prøve meg på en enkel pale ale.
Siden jeg er helt fersk har jeg lest mye om gjæring og gjær-teori, men ikke fått testet ut noe enda.
Bestemte meg derfor for å dele batchen i to (ble etterhvert 13 + 10,5 l pga en overraskende stor mengde bunnfall) og sette hver av delene på hver sin gjær.

Dette gikk jeg i gang med sist søndag. Den største delen satte jeg på en slurry av brown ale'et, mens resten satte jeg på en halv pose safale s04 tørrgjær.
Slurryen var høstet et døgn tidligere, og tilbragte ventetiden i kjøleskap med litt sterilisert vann over. Der startet gjæringen opp ganske så kjapt, og har forløpt som normalt. Men med tørrgjæren var det ikke så enkelt. Jeg fulgte oppskriften på safales hjemmesider, og lot gjæren først stå ca 15 minutter i vann, før jeg i de neste 25 - 30 minuttene rørte forsiktig med en skje, for å tilføre oksygen.
Et døgn etterpå var vørteren helt død. Ikke et plopp. Jeg mistenkte at gjæren hadde stått for lenge uten tilførsel av næring, og rehydrerte resten av gjæren, nå riktignok bare 15 minutter, så rett i bøtta.
I går kveld var gjæringen startet, men akk så sakte. Og i kveld, to døgn etter at jeg tilsatte gjær nr 2, var aktiviteten fortsatt svært liten. Det har dannet seg et gjærlokk, men jeg vil tippe på et plupp hvert 3. - 4. minutt.
For at ikke vørteren skulle gå til spille bestemte jeg meg derfor i kveld for å gå drastisk til verks, etter å ha målt sukkerinnholdet. I slurryølet var SGen 19 (ned fra 55), i tørrgjærsølet 45. Derfor tilsatte jeg en pose wyeast 1028 London Ale. Jeg har lest meg til at det ikke akkurat er en paleale-gjær, men det var det det jeg hadde for hånden.

Nå lurer jeg på:
1) Hva gikk galt med tørrgjæren?
2) Burde jeg ventet enda lenger og sett om tørrgjæren ville frisknet til?
3) Hva skjer når jeg blander tørrgjær og flytende gjær?
4) Hva vil brygget smake?

Noen som føler seg kallet til å hjelpe?
 
Hvordan tilsatte du oksygen til vøreteren? Det kan godt tenkes at gjæren bare var treg i starten. Du kan også ha brukt litt lite gjær i starten, det vil avhenge av hvor vital gjæren du brukte var. Var den fersk? Hvor varmt var vannet du rehydrerte med? Om det var for varmt, kan det henne den var relativt død. Jeg tror ikke tiden uten næring har betydd noe særlig. Det var nok helt greit å tilsette mer gjær. Blansding av tørr- og våtgjær er i alle fall ikke skadelig. Det du vil oppnå er å få et øl hvor du får trekk av begge gjærtypene du har brukt. Avhengig av hvilke typer du bruker kan dette gi ølet karakterer du ønsker eller ikke ønsker, men i ditt tilfelle blir nok ølet helt fint.

At det ikke plopper mye i gjærlåsen trenger ikke bety at det er lite aktivitet, det kan godt tenkes at lokket på gjæringskaret ikke er helt tett, og at det derfor lekker ut CO2.

Wyeast 1028 er en glimrende pale ale-gjær. En av de beste, vil jeg tørre å påstå. Den stammer sannsynligvis fra Worthington White Shield. som er en virkelig klassisk engelsk pale ale.
 
Hvilken gjær bestod slurryen av?
Det hadde vært mulig å høste noe gjær fra skummet i denne bøtta og tilført til den andre bøtta også, såkalt top cropping.

Ellers så er jeg litt usikker på hvor effektivt det er å tilføre ny gjær til vørter uten å gå omveien om en starter. Oksygenet er brukt opp og den nye gjæra vil ikke kunne fornye seg og skape fersk, levedyktig gjær i like stor grad. Gjæra du får ved top cropping er vel så fersk som mulig.

Uansett går nok dette bra, og du får sikkert er godt øl ut av det  :biersmile:
 
Hei,

og takker så mye for svar. Oksygen ble tilført med kraftig risting/røring på gjærkaret, mens jeg fylte i vørteren. Har i min korte bryggerkarriere aldri gått grundigere til verks for å tilsette oksygen, så jeg tror det ble nogenlunde godt utført. Vannet jeg blandet gjæren med var 27 grader første gangen. Andre gangen 30, så også her bør det ikke ha oppståtte problemer...
Gjærslurryen var på en Wyeast #1084 Irish Ale, og har fungert bra.

Uansett, etter å ha vært borte et par dager ser jeg i kveld, nøyaktig en uke etter at brygget ble satt til gjæring, at slurry-ølet er nede på SG 12, mens det virkelig har blitt fart i sakene hos tørrgjær/London Ale-ølet. Der er SG'en nå nede i 16. Smakene er forholdsvis identiske, men tørrgjær-ølet har et mer syrlig snitt, mens slørryølet har en mer fruktig aroma.
Morsomt eksperiment, og som dere skriver - det ser ut til å bli godt øl:). Planlegger å la de stå rundt to uker til på gjæren før de går rett på flaske.
Skal holde forumet oppdatert på utviklingen.
 
Tilbake
Topp