Et lite brygg, gjærstarter eller ikke?

Har planer om et hveteøl. ca 15-17 liter (kjelen som begrenser mengden) ca OG 1050-60. Har gjærpakke som skal rekke til 19 liter. Ville det vere lurt av meg å lage en gjærstarter alikavel, og evt hvor stor? Og hva er omtrent passelig IBU for et hveteøl?

Hvis gjærpakken er noenlunde fersk, så der det akkurat med hveteøl ikke så nøye med en gjærstarter, vil jeg nok påstå. Gjæren til hveteøl får gjerne 'stresses' litt, og det er jo i utgangspunkt et lite brygg uansett. Men bare vent til Gahr svarer, han har litt andre idéer angående dette :)

Eduard skrev:
Hvis gjærpakken er noenlunde fersk, så der det akkurat med hveteøl ikke så nøye med en gjærstarter, vil jeg nok påstå. Gjæren til hveteøl får gjerne 'stresses' litt, og det er jo i utgangspunkt et lite brygg uansett. Men bare vent til Gahr svarer, han har litt andre idéer angående dette :)

Mohahahaha! Joda, jeg mener man bør bruke "rett" mengde gjær uansett øl. Smaken kan "justeres" mer nøyaktig med andre ting i prosessen. Bruk kalkulatoren til Jamil Zainasheff, om du vil være så nøyaktig som mulig. Den er enkel i bruk. Noen ganger virker det nok som om man må bruke sinnsyke mengder gjær, men med ferske varer, er det ikke så vanskelig. Jeg pleier å sikte på 0,75 x 1 mill. gjærceller per liter vørter per °P (til ales). Med magnetrører er det enkelt, men med fersk gjær er det slettes ikke vanskelig uten heller. I alle fall om ølene ikke skal være så forferdelig sterke. Med helt fersk gjær ville jeg ha laget en starter (uten magnetrører) på noe over en liter til en 15 liters batch om ølet hadde en OG på 1060.

Forresten: Rundt 15 IBU er ok for et tysk hveteøl. For en belgisk wit kan man gå for rundt 20.

Tilbake
Topp