Et nybegynnerspørsmål..

Hei!

Første brygg nærmer seg. Jeg har skaffet meg 2 varmtvannsberedere- 1 som står på ei hylle høyt oppe på veggen som skal brukes til varmtvannsproduksjon og 1 som står på bein på gulvet som skal brukes til koking.

Berederen oppe på veggen er på 100 liter. Jeg har kappet toppen av denne slik at jeg kommer til for rengjøring. Jeg har også laget et rundt lokk med isolasjon for å redusere strømforbruket. Planen er da å fyllle denne med vann kvelden før brygging slik at jeg har varmt vann klar til neste dag. Er usikker på om den interne termostaten er nøyaktig nok- hvis ikke har jeg en UT-100 jeg kan bruke.

Spørsmålet mitt er et absolutt nybegynnerspørmål. Når jeg skal følge en bryggeoppskrift står det gjerne at jeg skal bruke et visst antall liter vann til mesking og et visst antall liter vann til skylling osv.. Hvordan måler jeg denne vannmengden? Ja, du leste riktig  :)

Jeg kan selvfølgelig måle opp riktig vannmengde når jeg fyller tanken dagen før for så å bruke alt vannet i tanken under brygging. Er det jeg som har misforstått? Dersom oppskriften sier at jeg skal bruke 25 liter vann til mesking og 55 liter vann til skylling- er dette ca. tall? Kan jeg da måle opp 80 liter vann, bruke ca.25 liter vann til mesking og resten til skylling? Eller er det slik at det i grunnen ikke er vannmengden som betyr noe, men OG, slik at jeg tilsetter vann eller koker ned til jeg får ønsket OG?
 
Du bør måle opp rett mengde varmt vann til innmeskingen.
Grunnen til dette er att du må tilsette x liter vann på en bestemt temperatur for att du skal få rett mesketemperatur.
Hvist du f.eks. merker av i meskekarret hvor mye vann du trenger kan du først tilsette vann til ønsket volum før du tilsetter malten.

Ved skylling er det ikke like nøye alt etter hvilken metode du benytter.
Ved fly sparge er det bare å la det renne til du oppnår ønsket mengde med vørter i kjelen, men ved batch sparging må du måle opp rett mengde vann for skyllingene.
 
Hei.

En grei metode er å måle opp alt vannet du trenger, varme det opp til feks 80-85°C og så ta ut antall liter du trenger til mesking. Mål det opp i ei tom gjæringsbøtte og hell det over i mesketanken. Temperaturen faller noen grader i en sånn prosess, men dersom du begynner med vann som er 5-10°C varmere enn det du trenger til mesking så går det greit. Det er også mye greiere å la temperaturen falle i mesketanken til rett temperatur enn å beregne temperaturtapet du får under helling av vann i mesketanken. Denne metoden bruker vi, og gir oss god kontroll med å havne på rett mesketemperatur.

Husk at vannmengden du bruker til mesking er vanligvis ca. 2.5 ganger vekta av kornet og vanntapet i kornet er ca. vekta av kornet (for å sette 80L vørter på kok så trenger du å bruke 80L+vekta av kornet med vann totalt)


Mvh
Børge
 
Jeg tenkte at det var nok at malten var gjennomfuktet med varmt vann under meskingen, men glemte å tenke på temperaturen.

Hva om jeg lager et hull i den første varmtvannsberederen helt nederst på den sylindriske delen og setter en 90- graders rørkobling i dette hullet. Så setter jeg et plastikk- eller glassrør nedi denne koblingen slik at røret blir stående loddrett opp. Da vil vannet inni dette røret ha samme nivå som inni tanken og jeg kan da lage meg en skala på røret der jeg merker av for hver liter. Da vil jeg jo ha full kontroll med hvor mye varmtvann jeg slipper ned til meskekaret. Det vil vel fungere, eller?
 
Dette vil fungere helt utmerket  :skitbra: .

Bare du får det tett så blir det bra. Vi lagde en sånn skala på kokeren, men har ikke den ordningen med rør på utsiden, så vår er litt unøyaktig å bruke. På våre "Labb" gjæringsbøtter har vi akkurat det systemet som du beskriver for å ha kontroll med hvor mange liter vi tapper i de. Vi målte for hver 5-liter og la det inn i et regneark. Nå setter vi bare på en slange på tappekrane og har full kontroll med hvor mye vi har i hver bøtte. Har også prøvd å sette en slange mellom begge bøtten (bruker vanligvis 2) for å kunne fylle i bare den ene, men vørteren flyttet seg for sakte mellom bøttene til å fungere 100%. 
 
Noen som forresten vet hvor jeg kan få kjøpt et slikt rør? Hvilket materiale er å foretrekke?

PVC går jo ikke. Akryl (pleksiglass) kanskje? Tror kanskje jeg sliter med at det blir for høy temperatur. Finner akrylrør på Ebay, men disse tåler ikke mer enn 80 grader.
 
Den enkleste målemetoden er å lage en målepinne av tre.
Skjær et hakk i pinnen for annenhver eller hver femte liter og stikk den ned i meskekaret når du skal måle.
Hvis du har samme diameter på kokekjelen, varmtvannstanken og meskekaret, så kan du bruke samme pinnen på alle tre.
Har du ei stor bryggersleiv til å røre i mesken med, så kan du jo som et alternativ skjære hakk skaftet på sleiva.
Egil B.
 
Tilbake
Topp