Etiketter og utskjæring

Er det noen som har erfaring med å bruke fotoprogrammet GIMP til å lage etiketter? Eg tenkte å benytte meg av det på mine neste to etiketter.

I tillegg tenkte eg å lage dem litt mere "spennende" enn vanlig firkantet, i første omgang tenkte eg på oval, men hvordan blir dette å klippe/skjære ut...
 
Jeg synes det er greiest med firkanta etiketter. Bruker da papirskjæreren til madammen. Det er en sak hun har kjøpt ifm scrapping.
Mener at scrapping butikker også har motoriserte papirskjærere.

Skal du klippe med saks, blir det rimelig mye jobb. Ihvertfall med 0,33 flasker.
 
GuttØrn skrev:
I tillegg tenkte eg å lage dem litt mere "spennende" enn vanlig firkantet, i første omgang tenkte eg på oval
Du kan også f.eks ha en oval logo på en firkantet etikett
 
Om du ønsker runde etiketter så kjøper du en sirkelkutter, i praksis en passer med kniv på den ene siden. Selges bl.a på Panduro. Koster deg en 60 lapp.
http://www.pandurohobby.no/Catalogue/30-Papir-Stempler/3050/305015/1/516774-Sirkelkniv-6-blad2-tegnespiss
 
GuttØrn skrev:
Er det noen som har erfaring med å bruke fotoprogrammet GIMP til å lage etiketter? Eg tenkte å benytte meg av det på mine neste to etiketter.

I tillegg tenkte eg å lage dem litt mere "spennende" enn vanlig firkantet, i første omgang tenkte eg på oval, men hvordan blir dette å klippe/skjære ut...

GIMP er eit greit gratisalternativ om ein ikkje vil bruka 8000 kroner på Adobe sitt Photoshop program (vel - det fins også "Elements" til 800.  Og det funkar på Linux, Mac og Windows.

Men som for det overprisa Adobe-produktet må du nok rekna med å bruka litt tid på å skjønna korleis det fungerar. 
 
Takkar for mange gode svar... Blir nok ein tur på panduro i første omgang.. Har leika meg mykje i GIMP siste vekene og har ein ganske så fin logo som no er nesten ferdig :-D
 
Jeg lagde logoen min med Inkscape. Det er en vektorgrafik program. Alt du lager der kan veldig fint skaleres og behandles i etterkant - men det er en del å lære...
 
Jeg vil også anbefale å kikke på www.pixlr.com/editor som er et gratis, webbasert bilderedigeringsprogram. Enkelt å bruke å har alle de funksjoner man trenger for å lage en fin etikett :)
 
Jeg bruker Adobe Illustrator til mine labels. Ligger en grei tutorial her: http://vector.tutsplus.com/tutorials/designing/design-a-print-ready-beer-label-in-adobe-illustrator/
 
Tilbake
Topp