Etterfylling av sukker på flaske

Har masse IPA som nå har stått 3 uker på flaske, og har null kullsyre. OG var 75, og de ble flasket etter 2 uker med en FG på 38 (!). Han som tappet var redd for å lage bomber, så han tilsatte ingenting sukker. Vet ikke hvor mye gjær som ble brukt, men det var ikke så mye tror jeg.

Kan det være en ide å ta av toppa, og etterfylle noen gram sukker på flaskene, eller må jeg tilsette litt ekstra gjær også? Tips for å redde ølet?

Er det ikke liit risky å i det hele tatt flaske noe med en FG på 38? Skulle denne gjære ned til noe som ligner en normal FG, så er det mer enn nok sukker igjen til å lage flaskebomber uansett. 5-6 gram sukker utgjør jo bare et par poeng - så dersom den vørteren er noen lunde normal så burde det minst være rundt 40 gram/liter gjærbart sukker igjen i vørteren. Dersom gjæren av en eller annen grunn har tatt kvelden, og du tilsetter ny gjær, frykter jeg dette kan gå ille.

Jeg ville i alle fall tatt en flaske å forsøke å gjære den ut under kontrollerte omgivelser ... 20+ grader og litt tilsatt gjær i et glass eller noe. Rist inn luft også. Dersom den da ikke gjærer lengre ned, så kan man selvsagt tilsette sukker+gjær i flaskene, men resultatet med en så høy FG må jo bli et litt spesielt øl.

Er det noe med oppskriften/bryggeprosessen som skulle tilsi at FG skulle være så høy?  

Er det noen som har noen tips til antall gram sukker pr. liter ved flasking. Ser ut som det er skrevet og praktisert litt forskjellig på dette punktet.

Kanskje litt tilfeldig, men jeg flasket akkurat et batch hvor jeg hadde på sukkerlake hvor sukkeret utgjorde ca. 2,2 gram pr. 0,5 liter flaske, eller 4,4 gr/liter om man vil.

Er dette passe primet eller bør jeg øke/minske neste gang ?

Ribe skrev:
Er det noen som har noen tips til antall gram sukker pr. liter ved flasking. Ser ut som det er skrevet og praktisert litt forskjellig på dette punktet.

Kanskje litt tilfeldig, men jeg flasket akkurat et batch hvor jeg hadde på sukkerlake hvor sukkeret utgjorde ca. 2,2 gram pr. 0,5 liter flaske, eller 4,4 gr/liter om man vil.

Temmelig utførlig beskrevet her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html

Ribe skrev:

Høres i utgangspunktet litt lite ut, men det er jo en smakssak samt et spørsmål om hvilken øltype man lager og temperatur ved gjæring/flasking. På de scenario jeg har regnet på ender jeg stort sett op med 6g ± 0,5 g/L.

Foruten neslekkims link, kan du se på følgende:

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html
http://byo.com/resources/carbonation

olavni skrev:
men det er jo en smakssak samt et spørsmål om hvilken øltype man lager og temperatur ved gjæring/flasking.

temperatur har vel ingenting å si ved naturlig karbonering?

Temperaturen sier hvor mye kullsyre det er i ølet fra før, det er vanlig å regne at co2 volumet er 1 og at du da for pils mangler 1,5, for å få disse 1,5 trenger du 6 gram sukker.

neslekkim skrev:
Ribe skrev:

Temmelig utførlig beskrevet her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html

He he, temmelig utførlig ja, og åpenbart mye bra her. Jeg visste nesten ikke om jeg var kommet til slutten eller begynnelsen eller om jeg hadde fått svar på spørsmålet etter å ha troklet meg gjennom masse teori. Mye bra her, men et klart svar var det i alle fall åpenbart ikke! Nesten som relativitetsteorien ? Relativt til hva blir spørsmålet !

Jeg spør en gang til, men omformulerer meg slik:

Er det lite eller mye med 4.4 gram sukker/liter på en overgjæret ale ? Bøker og artikler er litt uklare og skiller i utg.punktet ikke mellom øltyper....

Ribe skrev:
Er det lite eller mye med 4.4 gram sukker/liter på en overgjæret ale ? Bøker og artikler er litt uklare og skiller i utg.punktet ikke mellom øltyper....

Hvis du også bruker en av de tidligere nevnte kalkulatorene, eller beersmith så vil du finne:

hvis du ønsker 2.2 volumes med co2, og du karbonerer med 20 grader, så trenger du 5.4 gram sukker pr liter., for 2.7volumes må du ha 7.4 gram.
(Hvis du øker temperaturen til 23 grader, så utgjør det 5.6, og 7.7 gram)

Også er jo spørsmålet da., "Ale", hva er det?, hvis du sjekker bjcp, så vil man der se hva som er normalt karboneringsnivå for forskjellige typer øl.
en IPA har normalt 2.2-2.7 volumes, og da er det jo opp til deg om hvor på denne skalaen du legger deg.

Men siden du hadde en FG på 1.038 så er det jo usikkert hva du får uansett hva du gjør vel?

Ribe skrev:
Jeg spør en gang til, men omformulerer meg slik:

Kort svar: Det høres i utgangspunktet lite ut. 6 gram vi i de fleste tilfeller være et bedre utgangspunkt.

Utfyllende svar: Se de 3 gode linkene tidligere i tråden. Da vil du også se at for å med 100% sikkerhet kunne svare på spørsmålet ditt, så må man lese litt ;)

Jeg la inn relevante data i en av de angitte kalkulatorene med ønsket Co2 på 2, og fikk følgende svar slik:

Recommended quantity: 2.87 oz. (81.5g).

Jeg hadde et brygg på 18 liter og tilsatte totalt 80 gram sukker ( i lake ), dvs. 80/18=4,44 pr. liter.

Ser greit ut, men jeg må lære litt mer om dette for å få bedre kontroll neste gang.

Takk for svar kjære bidragsytere.....

Ribe skrev:
Jeg la inn relevante data i en av de angitte kalkulatorene med ønsket CO₂ på 2, og fikk følgende svar slik:

Recommended quantity: 2.87 oz. (81.5g).

Jeg hadde et brygg på 18 liter og tilsatte totalt 80 gram sukker ( i lake ), dvs. 80/18=4,44 pr. liter.

Ser greit ut, men jeg må lære litt mer om dette for å få bedre kontroll neste gang.

Takk for svar kjære bidragsytere.....

Ja, da er du jo på trygg grunn. 2.0 er relativt lavt, men overhodet ikke unormalt - spesielt ikke for engelske ales. Personlig synes jeg det blir litt daft - det er der smak og behag kommer inn :)

Tilbake
Topp