Ettergjæring på flaske

G

GeirØ

Mulig dette er omtalt i andre tråder, i tilfelle har jeg oversett det.

Jeg har en del flasker stående til modning/ettergjæring. Tilsatte sukkerlake for å få kullsyre. Flaskene sto i noe over ett døgn i romtemperatur før jeg satte dem i øleskapet for ca 2,5 uker siden. I går sjekket jeg "prøveflaska" for å se om det var noe futt i ølet. Desverre var det rimelig dødt. Vil ettergjæringa/kullsyredannelsen starte igjen om jeg setter dem i romtemperatur i noen dager, eller må jeg tilsette mer sukkerlake?

Er litt rådvill her. Hvis jeg tilsetter mer sukker og dette får i gang ettergjæring vil vel dette "dra med seg" det allerede tilsatte sukkeret og muligens skap litt mer trykk i flaskene enn jeg vil ha, eller???

Ett døgn er nok for kort tid, særlig dersom dette var en ale (overgjæret).  Den vil nok gå i dvale ved kjøleskapsemperatur, undergjær kan nok holde det gående men det vil ta laaaaang tid.  Bare ta flaskene ut og la de få ei uke i romtemperaur, så skal du se at det blir fart i sakene.  (dersom det da ikke er et monsterøl på 12% du har brygget - i så fall må du til med fersk gjær osv osb)

Du skriver ikke hvor mye sukker, ca 5 gram pr liter er greitt for de fleste øltyper.  Du må ikke tilsette mer - ta heller tiden (og romtemperatur) til hjelp!

Vil anbefale deg å ettergjære på flasken i ca.1uke.
Test så en flaske for å se om det er co2 i den.
Hvist det er lite lar du de stå litt til å teste igjen etter ett par dager.
Hvist det fortsatt ikke har kommet mer co2 har de gjæret ut, om ikke gjæren har død eller ikke klarer mer p.g.a. alkoholstyrken.

Ofte kan det ta betydelig lengre tid enn en uke for å få kullsyre i ølet. Det avhenger, som Trygve nevner, ofte av hvor sterkt ølet er. Med svært sterkt øl kan gjæren være så "utslitt" at den bruker lang tid på karboneringen. Noen ganger trenger man også fersk gjær. Stort sett er dog ikke dette nødvendig. Jeg har kun opplevd at "originalgjæren" har vært for slapp til å karbonere ølet én gang; en belgisk quadrupel med drøyt 11 % alkohol. Når jeg brygger barley wines, og jeg tar som regel sikte på en alkoholstyrke rundt 10 %, lar jeg ølet stå i romtemperatur ca. 4 uker, alt ettersom. Har ikke merket særlig forskjell på disse ølene når jeg har tilsatt fersk gjær i forhold til når jeg ikke har gjort det. Når kommersielle bryggerier tilsette fersk gjær, filtrerer eller sentrifugerer de gjerne ølet først for å fjerne den gamle gjæren, for å unngå økt fare for autolyse og for mye gjær i flaskene, så om man tilsetter ny gjær, kan det være en idé å klarne ølet godt før tapping.

Jeg lar nesten konsekvent alt øl jeg brygger stå to uker til ettergjæring i romtemperatur (unntakene er lagerøl, de lar jeg stå noe kortere på litt lavere temperatur, for deretter å la den stå ca. en uke på gjæringstemperaturen (10 °C) i en uke før lagring. Om ikke temperaturen ved ettergjæringen er svært høy, tar ølet overhode ikke skade av to uker i romtemperatur. Jeg synes det er irriterende å åpne flasker som ikke er skikkelig karbonert...

Det er en pilsner det er snakk om her, så jeg antar dermed at karboneringen vil få fart når jeg setter flaskene i romtemperatur ellerihvertfall 10-15 grader. Dette ølet har vært gjenstand for omstikking fra gjæringskar til nytt kar. Sto 2 uker på det nye fatet før tapping. Er nesten ikke antydning til bunnfall i flaskene. Altså tas flaskene ut av øleskapet i ettermiddag.....

Takk for tilbakemeldingene!!! ::)::)

Hei!

Nybegynner her. Er igang med et litt håpløst prosjekt har jeg skjønt.. (sukker.. UNSKYLD)    :ber:

Men.. er vant til TomteBrygg hjemmefra, og har også satt det i år. Det smaker nå godt, synes jeg!  :skaal:

Spørsmålet er: når man tilsetter sukkerlaken til gjæringskaret, skal man da blande godt? Så går alt bunnfallet opp i øllet, og hvor lenge skal det da stå for å klarne, og uten at karboneringssukekret spises opp..?

:m

Dersom du skal sette sukker til karet før flasking (som jeg gjør, og anbefaler alle å gjøre) så må du stikke om først.  Det som ligger i bunn av (primær)gjæringskaret vil dui IKKE ha med deg over på flaskene. 

Kok opp sukkerlake, gjør rein en ny dunk - helst en med kran på, og fyll ølet fra gjæringskaret over på denne.  Og ja - du bør blande godt!  Steriliser en sleiv og rør pent og forsiktig rundt etterhvert som dunken fylles.

Har du ikke en ekstra dunk, så kan du tilsette sukkerlake direkte på flaskene.  Bruk en engangssprøyte e.l. og fyll på 5 ml (Du må regne ut styrken på laken selv, men jeg koker opp 5-6 gram sukker pr liter øl, og tilsetter så mye vann at det hele blir ca 10 ml pr liter øl.)

Tilbake
Topp