Etterlyst: Korketang

Jeg håper noen i Bergen kan hjelpe meg med et lite problem. Vi flasket vårt første brygg på søndag. Jeg hadde bestil korketang av type bordmodell på Petit Agentur, men siden han var tom sendte han meg en midlertidig tang. Den viste seg å være svært så midlertidig dessverre...den holdt i ca 50 flasker før den begynte å knekke flaskehalsene. Ser ut som ene armen er vridd og trekker skjevt. Så da ble det 1,5 alkoholikerflasker på siste del av brygget. Problemet mitt er at jeg skal flaske andre brygg på onsdag! 144 tomme 0,33 flasker er renset, desinfisert og venter på øl med påfølgende korking. Kan noen være behjelpelig med å låne meg en korketang? Jeg lover på tro og ære å (prøve) ikke ødelegge den også.
 
Europris selger en bilig korketang som er grei til aa bruke som en midlertidig loesning  saa lenge det er snakk om aa bruke paa flasker med smal hals.
 
Hei!

Jeg har en slik Europris-korketang som kan lånes. Kan ta den med til sentrum i morgen, eller den kan hentes et godt stykke ut på Askøy :)

Sender deg telefonnummer på PM, kommer ikke til å være på nett mer i dag...
 
Jeg kan stikke innom Naboen med korketang imorra ettermiddag dersom det fortsatt trengs.

En slik en:

product_thumb.php
 
Takk for gode råd og tips! Jeg tar turen innom europris senere i dag og kjøper en, det er det mest fleksible slik dagen og kvelden min ser ut akkurat nå. Skal på ferie i neste uke og derfor regner det selvfølgelig problemer ned på kontorpulten for tiden.
 
Et lite innspill i sakens anledning: Min erfaring er at Europris-korketangen ikke er perfekt egnet for vanlige norske 0,33 l ølflasker, fordi flensen på flasketuten er for kort. Det medfører at korken ikke blir presset skikkelig på (den ser fortsatt litt "flat" ut) slik at ølet ikke alltid holder på kullsyren. Men med flasker fra f.eks Haandbryggeriet er den veldig bra. Jeg løste problemet med å skru ut metallinnsatsen (kronen) og banke den ned over korken med en hammer (eller i mitt tilfelle kortenden av en latmannsarm).

Kona mi, som kommer fra et annet land, forteller for øvrig at hun i sin blotte ungdom hadde jobb med å sette crownkorker på flasker med et eller annet slags hjemmebrygg, som ble solgt lokalt. Da brukte de rett og slett en rørstump av passende indre diameter til å sette på korkene.
 
Henning1 skrev:
Kona mi, som kommer fra et annet land, forteller for øvrig at hun i sin blotte ungdom hadde jobb med å sette crownkorker på flasker med et eller annet slags hjemmebrygg, som ble solgt lokalt. Da brukte de rett og slett en rørstump av passende indre diameter til å sette på korkene.

Dette ligner på det såkalte "hammer-on"-systemet som jeg kjøpte sist gang jeg skulle flaske (det eneste som fantes i butikken da jeg var der). Den ser ut som et håndtak med en kort metallsylinder i enden som man holder over korken og slår på med hammer. Å slå med hammer på ølflasker er noe jeg tror man generelt skal være forsiktig med (i allfall når flaskene inneholder øl). Min erfaring er at sylinderen ikke glir over flaskene om man ikke slår hardt nok, men om man slår hardere så er det større sjans for å knuse flasken (i allfall om man treffer litt skjevt. Jeg flasket seks flasker på dette viset, hvor jeg knuste halvparten. Nøgne Ø-flaskene overlevde, men ikke de andre. Trolig var de ikke solide nok og hadde muligens for kort hals (slaget fordeler seg annerledes).

Konklusjon: Hold dere til flasketengene om dere kan. Skal hammer-on brukes velg kun de mest solide flaskene.
 
einarfa skrev:
Henning1 skrev:
Kona mi, som kommer fra et annet land, forteller for øvrig at hun i sin blotte ungdom hadde jobb med å sette crownkorker på flasker med et eller annet slags hjemmebrygg, som ble solgt lokalt. Da brukte de rett og slett en rørstump av passende indre diameter til å sette på korkene.

Dette ligner på det såkalte "hammer-on"-systemet som jeg kjøpte sist gang jeg skulle flaske (det eneste som fantes i butikken da jeg var der). Den ser ut som et håndtak med en kort metallsylinder i enden som man holder over korken og slår på med hammer. Å slå med hammer på ølflasker er noe jeg tror man generelt skal være forsiktig med (i allfall når flaskene inneholder øl). Min erfaring er at sylinderen ikke glir over flaskene om man ikke slår hardt nok, men om man slår hardere så er det større sjans for å knuse flasken (i allfall om man treffer litt skjevt. Jeg flasket seks flasker på dette viset, hvor jeg knuste halvparten. Nøgne Ø-flaskene overlevde, men ikke de andre. Trolig var de ikke solide nok og hadde muligens for kort hals (slaget fordeler seg annerledes).

Konklusjon: Hold dere til flasketengene om dere kan. Skal hammer-on brukes velg kun de mest solide flaskene.

KUN bordmodellen duger.
 

Vedlegg

  • 7114.gif
    7114.gif
    12,8 KB · Sett: 160
JoachimH skrev:
Problemet mitt er at jeg skal flaske andre brygg på onsdag! 144 tomme 0,33 flasker er renset, desinfisert og venter på øl med påfølgende korking.

Bare noe jeg lurer på er hvordan du oppbevarer flaskene desinfisert, ferdig for flasking, 2 eller 3 dager før flaskingen. Jeg bruker å sette flaskene i en stor plastbutte med sterkrens rett før flasking. Bare setter de på sån flasketre i fem eller ti minutt og ferdig til bruk.
 
Tilbake
Topp