Ettersmak av "svette"

Hei,

Vi prøve smakte batch 2 på fredag, en forår pale ale gahr edition. Den hadde da stått på flaske i en uke.

Hadde tylla i oss noen liter av batch 1 og var muligens ikke helt tilstede med alle smaksløkene, Men syntes ølet hadde fin smak.

Prøvde en flaske til nå i går og da sier medbrygger at han kjenner en emmen usmak i ettersmaken som han mener ligner svette av alle ting, selv ikke enig at det smaker svette, litt vanskelig å forklare smaken, jeg synes smaken minner meg mer om hestelukt, den er ikke veldig fremtredende og ølet lukter vel egentlig veldig frist av tropisk frukt og smaken utover ettersmaken er helt topp.

Kan det være infeksjon eller er det fordi den ikke er helt ferdig enda og at det er gjæren som lager smaken?

Tipper den skulle stått en liten stund til før brettpreget ble så pass tydelig. En muligforklaring er at dette er usmaker fra gjæringsprosessen som skal felles ut. Kan godt være det hele forsvinner eller reduseres med litt kaldlagring, i så fall.

Sjekket ikke datoen på humla, men den virka veldig frisk og fin, mye god lukt når vi åpna vakumposene.

Da setter vi de kaldt en stund å satser på at det forsvinner etter litt tid:)

Høres ut som phenoler. Kan komme av høy gjærings temperatur. Noen gjærtyper gir mer av dette enn andre. Pleier å dempes litt ved lagring. Hvilken gjær/temperatur brukte du.

Brukte wlp 001 california ale.

Vi hadde gjæringskaret stående på et bad med stabilt 22-23 grader. Hadde temperatur strips på dunken og det stemte bra med baderoms tempmålern.

Mener det sto at set skulle gjæres på mellom 21-23 grader viss jeg ikke husker feil.

Har satt ølen i uteboden nå. Satser på at det hjelper.

Starter alltid WLP001 på 16-17 grader og lar den gjære på 18-19 grader. 22-23 grader er for høyt for min smak i hvert fall.

Ja er nok gjæringstemp som er synderen her.

Hold den på 18-20 grader neste gang, så blir det nok bedre.

Brukte wlp 001 california ale.

Vi hadde gjæringskaret stående på et bad med stabilt 22-23 grader. Hadde temperatur strips på dunken og det stemte bra med baderoms tempmålern.

Mener det sto at set skulle gjæres på mellom 21-23 grader viss jeg ikke husker feil.

Har satt ølen i uteboden nå. Satser på at det hjelper.

Når det står at det skal gjæres på 21-23 grader så betyr det 21-23 grader i ølet. Når romtemperaturen er 21-23 så kan temperaturen på ølet bli 24-27 grader. Trolig derfor du har fått noe usmak

Hadde lcd strips på gjæringsbøtta som viste 22 grader. Det skulle vel vise omtrent riktig temp på ølet? eller er de stripsa bare skjiten?

"Sweaty Jim" ja...ser for meg etikketen på den:)

Skal ikke være altfor bombastisk men vi har alltid fått en 3-4 grader høyere temperatur i ølet under stormgjæring enn hva som er omgivelsestemperatur. På en quad målte vi faktisk 6 grader høyere temperatur i ølet. Vet ikke når du leste av på den stripsen, men det er under stormgjæringen du får de høye temperaturene. Altså iløpet av de 3-4 første dagene.

Tilbake
Topp