ExBeeriment- Weiss på to uker?

Er det mulig å lage en drikkanes weissbier på 2 uker?

Satt en weissbier i går, på 17 grader.

Planen er:

Dag 1-3 - Gjæring på 17 grader
Dag 4-7 Gjæring på 20 grader
Dag 7-14 Flaskekarbonere

Dette gjorde jeg med en American Pale Ale, stikk i strid med alle anbefalinger i bryggbøker/her på forumet etc.

Resultatet ble helt topp, drikkanes med en gang og har selvsagt blitt gradvis bedre til det gikk tomt.

Hvorfor gjøre dette kan man spørre seg? Fordi man går tom og har lyst til å nyte øl helgen om 2 uker som fremdeles på tross av snarveier er bedre enn det man får av industriøl (min mening i alle fall)

Spørsmålet er; jeg vet det gikk med APA, går det med weiss? Den burde jo også være rimelig ok "ferks/ung" så vidt jeg har fått med meg:)?

Har akkurat prøvd noe tilsvarende med en hefeweizen på WLP300. Den smakte ikke godt, mye smaker jeg håper blir borte med modning.

Det jeg er usikker på med en slik prosess, er det å kjøre gjæren rett på flaskekarbonering uten modning, og liten tid for at karboneringen kan bli av tilstrekkelig god kvalitet til et tett og fyldig skum. Skal prøve en ny batch med samme gjær og min. en uke modning etter gjæring for å se om det blir bedre. Ser at de fleste tyske bryggeriene opererer med en til to uker modning etter fullført karbonering.

Det kan uansett være at du får det til på to uker, men det er nok ikke ideelt for smaksresultatet.

Sist redigert:
Jeg prøvde en hefe rett på fat etter 10 dager. Det var ikke vits, men har lest om andre som får det til med stor stil.

Weißbier er best fersk. Hvis du liker bananestere, kan du dra opp tempen 2-3 grader. 2 uker er null problem (med tvangskarbonering).

Enig med Oberstbrau. Weiss og witbier med OG på rett under 1.050 kan drikkes med en gang de er tvangskarbonert på fat. Flasker er litt mer problematisk; Under karbonering med sukker kommer det alltid en del usmaker som forsvinner ved 2-3 ukers videre lagring.

Enig med @Ingeniøren, jeg tror karboneringen/skummet blir det største problemet. I min erfaring tar det lengre tid enn én uke å få tett deilig skum som du typisk vil ha på en weiss. Men det blir sikkert drikkandes.

En annen liten bekymring: min weiss på WLP300 hadde en del svovel etter gjæring på 17C. Nå, 6-7 uker eller noe etter brygging begynner det å roe seg. Mulig du blir kvitt litt at dette ved å svinge temperaturen opp som du foreslår. Rapporter resultat!

Har du høve til å flaskekarbonere på tett oppunder 30 grader, slik som dei gærne belgiske munkane gjer, tek det ikkje så lang tid.

Tilbake
Topp