Har nettopp bygget meg mitt første bryggeri etter å ha lest meg opp og ned i boken moderne hjemmebrygging og forumet her. Hadde ikke tenkt å brygge før ferien, men klarte ikke å vente lenger. Så igår brygget jeg en Black Hole Stout sammen med min bror. Alt gikk som smurt bortsett fra maltknusingen. For å ikke bruke for mye penger på et bryggeri som kanskje vil fungere tenkte jeg å bruke en modifisert pastamaskin til å knuse malten med. Det var en dum ide, og endte opp med at vi knuste det vi klarte med pastamaskinen mens min samboer knuste resten med kjevle, noe som gikk raskere enn pastamaskinen.
Meskevannet varmte vi opp på kjøkkenet på induksjon, og dette holdt ca 76 grader. Etter å ha blandet malten ble tempen i meskekaret 66grader.
Meskekaret er en kjøleboks fra Europris som er ekstra isolert med isolasjonsmatter.
Vi skylte mesken rolig med 77 graders vann og endte opp med 24 liter vørt.
Jeg brukte super moss i brygget selv om oppskriften ikke sier det. I tilegg, siden dette er første brygg, brukte jeg Safale s-05.
Vi endte opp med en OG på 1041.
Gleder meg allerede til neste brygg, men først må jeg få meg en ordentlig maltmølle. Smakte på vørten og den virket lovende.
Meskevannet varmte vi opp på kjøkkenet på induksjon, og dette holdt ca 76 grader. Etter å ha blandet malten ble tempen i meskekaret 66grader.
Meskekaret er en kjøleboks fra Europris som er ekstra isolert med isolasjonsmatter.
Vi skylte mesken rolig med 77 graders vann og endte opp med 24 liter vørt.
Jeg brukte super moss i brygget selv om oppskriften ikke sier det. I tilegg, siden dette er første brygg, brukte jeg Safale s-05.
Vi endte opp med en OG på 1041.
Gleder meg allerede til neste brygg, men først må jeg få meg en ordentlig maltmølle. Smakte på vørten og den virket lovende.