Første bryggeri og første brygg

Har nettopp bygget meg mitt første bryggeri etter å ha lest meg opp og ned i boken moderne hjemmebrygging og forumet her. Hadde ikke tenkt å brygge før ferien, men klarte ikke å vente lenger. Så igår brygget jeg en Black Hole Stout sammen med min bror. Alt gikk som smurt bortsett fra maltknusingen. For å ikke bruke for mye penger på et bryggeri som kanskje vil fungere tenkte jeg å bruke en modifisert pastamaskin til å knuse malten med. Det var en dum ide, og endte opp med at vi knuste det vi klarte med pastamaskinen mens min samboer knuste resten med kjevle, noe som gikk raskere enn pastamaskinen.
Meskevannet varmte vi opp på kjøkkenet på induksjon, og dette holdt ca 76 grader. Etter å ha blandet malten ble tempen i meskekaret 66grader.
Meskekaret er en kjøleboks fra Europris som er ekstra isolert med isolasjonsmatter.
Vi skylte mesken rolig med 77 graders vann og endte opp med 24 liter vørt.
Jeg brukte super moss i brygget selv om oppskriften ikke sier det. I tilegg, siden dette er første brygg, brukte jeg Safale s-05.
Vi endte opp med en OG på 1041.
Gleder meg allerede til neste brygg, men først må jeg få meg en ordentlig maltmølle. Smakte på vørten og den virket lovende.
51a681b8-5a19-c20e.jpg
 
Ser flott ut!

Er i byggeprosessen selv, så gleder meg som en unge til å sette mitt første all grain beer....
 
Hvordan vekt har du under meske-karet?
har sett etter en egnet vekt som ikke nødvendigvis trenger å koste altfor mye...  (eventuelt hvordan styrer du mengde vann fra HLT til mesk?).
 
Det er ingen vekt, men en koffert for å heve karet slik at det går rett bort og ned i kokeren. Jeg har målt meg fram til at så mange cm fra koke kant vil gi meg 25 liter. Skylletanken er full i vann, og jeg regulerer med å overvåke under skyllingen. Jeg har ca 2cm med skyllevann over maltsengen og fyller til jeg er 10liter under 25 liters målet, så stopper jeg skyllevannet og lar meskekaret renne tomt. Treffer jeg ikke 25 liter så tar jeg ikke det så tungt.
En lettere metode er å kjøpe autosparge fra vinogbar eller andre.
 
Må bare si at det gikk kjapt å bestille fat fra Candirect. Bestilte på onsdag og fikk dem idag. Brukte paypal og betalte 2000 for fire(toll og moms inkl.)
51a681b8-edac-a5bd.jpg
 
Treig skrev:
Hvordan vekt har du under meske-karet?
har sett etter en egnet vekt som ikke nødvendigvis trenger å koste altfor mye...  (eventuelt hvordan styrer du mengde vann fra HLT til mesk?).
Bruk 2,5 liter vann pr kg malt.
 
Da var stouten tappet på fat og flasker. Så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet. Har en batch med Amarican Pale Ale til gjæring.
De neste bryggene blir en London Porter clone og en pils med Saaz humle. Har bestilt PID fra ebay for å styre temperaturen i en fryseboks slik at lager gjæren gjærer optimalt.
51a681b8-a8d6-75f3.jpg
 
Bestill heller en stc1000 til å regulere fryseboksen.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Vistad skrev:
Bestill heller en stc1000 til å regulere fryseboksen.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
Enig. Men kjempefin løsning på tappekran. Flere bilder og forklaring ;)
 
PID'en er en STC1000, men kjøpt fra ebay da jeg skulle ha noe annet fra samme selger.
Øleskapet er et orginalt Asko Homepub kjøleskap beregnet på 5 liter øltønner. Men med litt ombygning så gikk det an å bruke det til Cornelius fat. Tappekranen er fra italienske Celli.
Frysedelen brukes til humle.
Fryseboksen rommer 2 gjæringsfat. Her borer jeg et lite hull i slik at gassene fra gjæringen slipper ut.
 
Her er fryseboksen.
51a681b8-1c30-5988.jpg

Her er kokedunken som rommer ca 75liter.
51a681b8-1c69-b4c0.jpg

Innsiden av kokedunken med Bazooka screen og kjølespiral.
51a681b8-1cba-d287.jpg
 
Berre for å oppklare: STC-1000 er ingen PID men ein termostat som er glimrande til å styre gjæringstemperatur med.

Flott oppsett forresten.
 
Det fine med stc1000 er at den kontrollerer kjøle OG varme utgang, men den dingsen ( utp? ) stikkontakt greia styrer bare en av delene. Dvs du må ha 2 stk hvis du skulle trenge en varmekilde i tillegg til kjøl.
 
Tanken er å legge inn en frostvakt ovn på 200w i fryseboksen slik at jeg også kan gjære når utetemperaturen kryper under 10-8 grader. Det er to utganger på controlleren som starter enten varme eller kjøling alt etter som hva som trengs. Gjæringen i seg selv vil jo også generere varme.
Jeg skal også lage ny mesketank ut av varmtvannstank. Denne skal jeg kle utvendig med isolasjon og kledning i tre. Vurderer å legge varmekabel rundt tanken under isolasjonen og styre temperaturen på den. Kanskje setter jeg en rører i tanken i tilegg.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Finurlig løsning på fryseboksen  :ilike: Har du tenkt å bruke den til fat, eller kun som gjæringskammer?

Eg har selv en fryseboks på samme størrelse. Men har montert en treramme mellom boks og lokk. Borret seks hull i rammen, et for hver tappekran.
 
Jan Roger skrev:
Må bare si at det gikk kjapt å bestille fat fra Candirect. Bestilte på onsdag og fikk dem idag. Brukte paypal og betalte 2000 for fire(toll og moms inkl.)
51a681b8-edac-a5bd.jpg

Går vel enda en time raskere når Karmsundtunnelen åpner.
 
Det er ikke en STC1000, men en Willhi. Jeg bestilte en STC1000 først, men den kom ikke derfor kjøpte jeg en som er ganske lik. Den koster 85kr(all inclusive).
Jeg demonterte bryter og termostat i front. Så koblet jeg strøm direkte på kontrolleren. Kompressoren koblet jeg en fase direkte i og en fase via controlleren der hvor det er bilde av en bryter. Temperaturføleren laget jeg hull til gjennom veggen på fryseboksen slik at den måler omgivelsestemperaturen i den. Temperaturen som blir innstilt vil alltid være der selv om strømmen går. Testet med en annen temperaturmåler, og de viser likt.
Skal i første omgang bruke den til å ha gjæringsspann med pils i, så på søndag blir det en batch med tjekkisk pils. Jeg får muligens tak i et slikt butikk kjøleskap for brus da fryseboksen kun kan stå i garasjen. Da vil jeg bruke den til lagring av cornelius fat, og kjøleskapet inne til gjæring. Har bestilt en controller til.
Brygget en Haandbryggeriet London Porter klone idag, og fant ut at nå er det på tide å få PID styring på skyllevannet, så jeg bestilte det i samme slengen.
Black Hole Stouten er allerede smakt på så fatet blir tømt i helgen :). Skulle sikkert vært lagret lenger, men hvem har tid å vente. London Porteren blir et slags kose øl til jul.
Gleder meg til den dagen jeg kan reise til Stavanger og Bergen uten båt, men det hjelpe på med disse tunnelene som snart er ferdig.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Tilbake
Topp