Få klarere øl/ coldcrashing

Hei! Har tidligere fått mange gode svar og tips her, så her kommer et nytt spørsmål.

Kommende søndag skal jeg flaske en alien amberale fra vestbrygg.

Den har da stått i to uker, traff FG etter ca en uke. Dunken står i et kjøleskap kontrollert med en ut300.

For å få et klarere øl og få med minst mulig grums over i flaskene, er det noe poeng å sette kjøleskapet på si 4 grader et par dager før flasking?, altså etter 12 dager på gjæringsdunk? Kan dette evt være negativt mtp på karbonering?

Pleier å stikke om i nytt kar og tilsette sukkerlake i det.

Takk for alle svar!
 
Takker for svar!

Oppfølgnings spørsmål: Vil det bli med nok gjær over til at jeg får karbonert

Det vil det helt sikkert siden du ikke nevnte noe om det, men er såpass fersk at jeg må ha det inn med skje.
 
Takker for svar!

Oppfølgnings spørsmål: Vil det bli med nok gjær over til at jeg får karbonert

Det vil det helt sikkert siden du ikke nevnte noe om det, men er såpass fersk at jeg må ha det inn med skje.
Ja det vil det :)

Jeg tilsetter i tillegg gelatin etter å ha nådd CC temperatur (12-24 timer) for å ytterligere klarne ølet, venter deretter 2 dager før tapping. Karbonerer som bare juling læll!
 
Helt supert! Da gir jeg det forsøk og lar kjøleskapet jobbe litt.

Da blir sikkert fruen fornøyd og, slipper pipingen fra gram kjøleskapet når det slår seg av og på.

Takk for tips!
 
Hvordan unngår man et gjærlåsen går i retur når man coldcrascher? Min blowofftube sugde starsan tilbake i ølet når jeg coldcrashet. Ved bruk av vanlig gjærlås vil det vel bli trukket inn luft. Noen som har noen tips?
 
Hvordan unngår man et gjærlåsen går i retur når man coldcrascher? Min blowofftube sugde starsan tilbake i ølet når jeg coldcrashet. Ved bruk av vanlig gjærlås vil det vel bli trukket inn luft. Noen som har noen tips?

Vanskelig å unngå at det trekkes inn luft. Sett inn skumgummi eller bomull i åpningen så filtreres lufta igjennom den.
 
Den eneste praktiske måten er å gjære med overtrykk i f eks en konisk ståltank. Man setter på en trykkreduksjonsventil i stedet for en gjæringslås og stiller denne inn på f eks 1 bar overtrykk. Da vil man ha noe overtrykk før man kjøler ned og dermed hindre vakuum (trykk synker under atmosfærisk trykk som følge av nedkjølingen) som igjen drar inn luft.
 
Hvordan unngår man et gjærlåsen går i retur når man coldcrascher? Min blowofftube sugde starsan tilbake i ølet når jeg coldcrashet. Ved bruk av vanlig gjærlås vil det vel bli trukket inn luft. Noen som har noen tips?

Jeg gjør det enkelt og fjerner gjærlåsen! Åpningen dekker jeg med aluminiumsfolie. Når ølet inneholder såpass alkohol så er det litt vanskeligere for villgjær å få fotfeste, så det bekymrer ihvertfall ikke meg. Har fungert utmerket hittil.
 
Laget et teoretisk forslag, men har ikke testet det
d0de0d3e0f133acea2818c76dc29fbbd.jpg
 
Kan bli interessant å se hvor store volumer du trenger. En kar her på forumet beregnet dette i en tråd såvidt jeg husker, men 1.52 ut i denne videoen kan du visuelt se hvor mye et gjæringskar kan krympe dersom du korker det før cold crash. Har sett tilsvarende løsning som du skisserer også på interweb'en tidligere.
 
P.S. Fant igjen tråden, beregningen tyder på at en 8L flaske er nok.(75L batch)

A couple of months in the laboratory can frequently save a couple of hours in the library.

-Frank Westheimer
 
Sist redigert:
dersom du har tilgang på CO2 er det en enkel sak å fylle opp en plastpose (brødpose) med CO2 og tape denne til gjærlåsen før du CCer, funket som snus for meg :)
 
Jeg spunder nå tanken til 0.5 bar med en trykkreduksjons ventil før CC, enkelt og greit sålenge du har gjæringskar som plopper og ellers ikke slipper oksygen inn.
 
Tilbake
Topp