Få sure øl sure nok

gustavf

Administrator
Jeg sliter med å få de belgiske surølene mine sure nok. Framgangsmåten har vært:

- Lag vørter og kjøl ned til ca 20 grader
- Tilsett kommersiell gjær- og bakterieblanding (Wyeast 3763/WLP655)
- Sett i kjelleren i Better Bottle over vinteren. Temperatur 10-15 grader.

Etter ca 9 måneder, er har ølene en fin og funky profil, men er for lite sure. Noen som har tips for hva som kan gi dem litt ekstra syre?

Jeg har lurt på å flytte dem på loftet i sommer og tilsette mer bakterier, men er usikker på hva som er fornuftig temperatur og eventuell bakteriblanding. Jeg lager en «lambic» og en flamsk rød.
 
Kjetil S skrev:
Er ikke oksygentilførselen under gjæring med på å bestemme dette?

Jo. Noen som har erfaring med surøl i BetterBottle og hvordan man får rett oksygentilførsel? Jeg har lurt litt på å bytte ut gjærlåsen med en porøs propp/svamp.

Det hører med til historia at jeg aldri har fått noen skikkelig pellicle heller.
 
Huub skrev:
Hvis det er for lite sure, da er det før søte ;)

Javel? Disse ølene mangler syre,  men prosesser som omdanner alkohol til edikksyre påvirker ikke FG spesielt mye. Melkesyrebakterier som omdanner sukker til melkesyre påvirker selvfølgelig FG noe, men du kan ikke se på FG hvor mye melkesyre det er i ølet.

Jeg målte dem forresten nå, og begge ligger på ca 1.009-1.010, så relativt høyt.
 
Jeg tror gjerne det også er snakk om tid her. La dem stå lenger, så vil de kanskje utvikle seg mer i syrlig retning.
 
Har en flandersk rød som foreløpig har stått på better bottle med Wyeast 3763 Roeselare Blend og eikekuber i 8 måneder på 17 grader, men den har verken fått pellicle eller lavere SG/FG (1.020). Den har flere gode karakteristikker jeg kjenner fra Rodenbach, men syrligheten er fraværende, noe også en såpass høy SG indikerer. Har brukt gummipropp med gjærlås, og tror nok at lite oksygen må ha vært bremsen her også. Noen som har gode erfaringer rundt å slippe til "passe mengder" O[sup]2[/sup]?

Ved hans side har det stått en saison (løst forsøk på Jolly Pumkin Bam Biere kloning), som jeg selv synes har blitt veldig god, og nå har fått flytte over på fat. Der er det litt syre, men ikke mye. (2xbrett, melkesyrebakterier og eikekuber tilsatt ved sekundærgjæring på better bottle). Her brukte jeg better bottle sin egen propp + gjærlås.
 
Lars skrev:
Har en flandersk rød som foreløpig har stått på better bottle med Wyeast 3763 Roeselare Blend og eikekuber i 8 måneder på 17 grader, men den har verken fått pellicle eller lavere SG/FG (1.020). Den har flere gode karakteristikker jeg kjenner fra Rodenbach, men syrligheten er fraværende, noe også en såpass høy SG indikerer. Har brukt gummipropp med gjærlås, og tror nok at lite oksygen må ha vært bremsen her også. Noen som har gode erfaringer rundt å slippe til "passe mengder" O[sup]2[/sup]?

Ved hans side har det stått en saison (løst forsøk på Jolly Pumkin Bam Biere kloning), som jeg selv synes har blitt veldig god, og nå har fått flytte over på fat. Der er det litt syre, men ikke mye. (2xbrett, melkesyrebakterier og eikekuber tilsatt ved sekundærgjæring på better bottle). Her brukte jeg better bottle sin egen propp + gjærlås.

Husk at Rodenbach lar en god del av ølet ligge i flere år. Det samme gjelder lambicbryggeriene. Oksygentilførselen er først og fremst viktig for brettanomyces, ikke for melkesyrebakteriene.
 
gustavf skrev:
Edikksyrebakteriene er også avhengig av oksygen, i hvert fall.

Det stemmer, men man bør jo prøve å begrense deres aktivitet, egentlig. Jeg tror kluet er tid, først og fremst.
 
Tilbake
Topp