Falsk bunn i meskekar

Jeg starter like godt et nytt emne, trenger hjelp prompte. Kjøpte perforert plate til å lage falsk bunn av i dag, også er jeg usikker på om den kan brukes.

Hullene er 3 mm, det virker som om standarden på falske bunner i usa i alle fall er 3/32 inches, dvs 2,4 mm. Jeg har fått et innspill på at 3 mm vil være så stort at det blir problematisk. I så fall må jeg prøve å levere den tilbake.

Grunnen til at jeg bestemte meg for 3 mm: I et eksempel på strømningsgrad i meskekar (How to brew s. 299, figure 199) oppgir Palmer å ha brukt en falsk bunn med hull som er 1/8 inches, dvs 3,17 mm.

Er det noen som har erfaring med plater med 3 mm hull, slipper de igjennom malten eller legger den seg oppå?
 
Derfor prøvde jeg med 3 mm. og det ble for stort, ihvertfall for mitt opplegg.
Har du et opplegg der tapping går greit med masse malt i "vannet" er det bare å tappe til det slutter og helle dette tilbake i mesken og meskesenga fungerer som filter.
Hos meg tettet det seg til i bendene.
 
Hva med å legge en duk oppå plata?
Speidel har jo dette så burde muligens funke også hos deg?
 
Jeg ser at f.eks. har Maltbazaren i Danmark noe som heter meskepose. Det burde fungere sammen.
Men den rommer bare 8kg malt.
 
bas skrev:
Hva med å legge en duk oppå plata?
Speidel har jo dette så burde muligens funke også hos deg?

Duk kan nok fungere, noen som vet hva Speidelduken er av ?

Nevnte jeg to hullplater oppå hverandre ?
 
Oddvar Demmo skrev:
Duk kan nok fungere, noen som vet hva Speidelduken er av ?
Sildukene er syntetiske tror jeg. Petit selger dem, så hvis de passer i størrelsen er jo det et alternativ.
 
bas skrev:
Arne M skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Duk kan nok fungere, noen som vet hva Speidelduken er av ?

Vi har byttet ut dukene på speidelen med fire lag av denne: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90111980
Billig, og funker som bare det!
Hvorfor har dere byttet ut den originale duken?

Mystisk, duken fungerer jo som bare det, hvorfor bytte ja?
Eneste problemet med duken var jo å få den til å ligge rolig, noe man løser med kjettinger, bestikk, tråkle den fast, eller kakerist som jeg bruker..
 
De dukene vi fikk med speidelen må ha vært fredagsprodukter, for de er en del mindre enn ristene, og vi har hatt litt problemer med grums som har sluppet gjennom på utsiden.
 
Jeg bruker humleposer som jeg trer på rista, sitter fint på plass under hele meskingen. Jeg bruker dette i igloo cooleren også. Mine orginale duker er også litt små.
 
Tilbake
Topp