Får ikke FG under 1010

Får begynne tråden som alle andre nybegynnere og informere om at jeg er nettopp det, nybegynner :) Jeg satt min tredje batch med ekstrakt brygg nå for ca 20 dager siden. Ingen av de tre batchene jeg har laget har klart å komme under 1010 i FG. Ettersom "Bottle" streken på hydrometeret står på 1006-1000 så lurer jeg da på om det er noe jeg ikke har fått til, eller gjort galt. To av batchene har stått til fermentering i over de to anbefalte ukene (den aller første batchen ser jeg bort i fra her). De to var India Pale Ale og American Pale Ale ekrtakt fra Bryggselv. Den ene med to pakker safeale-05 den andre med et rør whitelabs california ale yeast. Begge har stått med tempratur innenfor 18-21 grader hele fermenteringstiden. De hadde OG på 1054 og 1045. Begge FG 1010.

Burde disse ha kommet ned til under FG 1010? Hva kunne jeg evt ha gjort for å få den ned mer?

Det er vanligvis to årsaker til det å ikke nå forventet FG. Den ene er dårlig utgjæring, som igjen vanligvis skyldes for lite gjær, for lite oksygen eller for lav temperatur. Den andre er mesking på for høy temperatur.
Siden du brygger ekstrakt så kan du se bortifra mesketemp. Med ekstrakt er du prisgitt ekstraktet og det er jevnt over kjent at ekstrakt kan inneholde en del sukker som er vanskelig å få gjæret ut.

Det ølet du tilsatte et rør med gjær kunne nok ha gått av litt mer gjær. Du bør kjøpe en del mer gjær eller lage starter. Det minste jeg ville brukt var to gjær gitt at gjæren er fersk. Les gjennom "hjelp! det plopper ikke" tråden som er naglet fast i forumet.

Du skriver ingenting om hvordan du tilsetter oksygen til vørteren. Her kan du jo lete litt rundt og se om du finner noen tips.

Det viktigste er at du er fornøyd med ølet. Er du det? Smaker det søtt?

Legger til at streken på hydrometeret ikke er noe å bry seg om. FG kan variere ganske mye som følge av maltsammensetning, gjærstamme og de forholdene Per skriver over her.

Enig med Per over: Det viktigste er at du er fornøyd med ølet. Har hatt flere brygg som ikke har havnet under 1010, og vært mer enn fornøyd. Både APA og IPA tåler såpass til sødme.

Ville ha gjettet på at det kanskje er litt lite tilsatt oksygen, men det er et skudd i blinde, egentlig.

Jeg tror aldri jeg har sett en IPA-oppskrift hvor FG er lavere enn 1.010...
Ingen grunn til å endre på noe så langt jeg kan se.

Eneste bryggene jeg har satt hvor FG skal være lavere enn 1.010 er Kölsch og Saison.

Tusen takk for svar alle sammen. Når det gjelder tilføring av oksygen så har jeg rørt kraftig med en rørepinne i et par minutter og så tilsatt gjæren.
Smaken på APA'en var veldig bra, ikke søt. IPA'en skal tappes i morgen, men har prøvesmakt når jeg har tatt ut litt for måling og den er heller ikke søt.
Da sier jeg meg fornøyd med 1010 som den er :)

Tusen takk for svar alle sammen. Når det gjelder tilføring av oksygen så har jeg rørt kraftig med en rørepinne i et par minutter og så tilsatt gjæren.

Du kan nok ha rom for å forbedre dette en del her. Røring med rørepinne vil neppe tilføre så skrekkelig mye oksygen. Når dette kombineres med en litt liten mengde gjær risikerer du litt usmaker fordi gjæren blir litt stressa. Å riste karet ordentlig i 5 minutter (ta tiden, det er veldig lenge) er verd å prøve.
Hvis du synes starter er pes (det er litt pes) så hadde jeg satset på tørrgjær. Disse er veldig robuste og du får masser av gjærceller som er godt utstyrt for å takle en gjæring.

Sist redigert:
Du kan nok ha rom for å forbedre dette en del her. Røring med rørepinne vil neppe tilføre så skrekkelig mye oksygen. Når dette kombineres med en litt liten mengde gjær risikerer du litt usmaker fordi gjæren blir litt stressa. Å riste karet ordentlig i 5 minutter (ta tiden, det er veldig lenge) er verd å prøve.
Hvis du synes starter er pes (det er litt pes) så hadde jeg satset på tørrgjær. Disse er veldig robuste og du får masser av gjærceller som er godt utstyrt for å takle en gjæring.
Ok, jeg har bare brukt rørepinne ettersom det er det bryggselv har skrevet. Men skal absolutt prøve riste karet i steden neste gang. Skal jeg da ha i gjæren først, så riste eller skal man helst ikke røre/riste noe særlig etter at gjæren er pichet?

Tilbake
Topp