Får ikke Pale Ale til å stemme...

Yerko

Hei

Jeg planlegger batch #4 til helgen. Etter å ha gjort det meste av feil, vil jeg helst unngå det den fjerde gangen. Jeg har trikket inn oppskriften både i Beersmith og i BrewMate. Posen fra olbrygging.no forteller meg at jeg kan lage et øl på 5,5% og med en IBU på 27 og mengdene er tilpasset til 25l, BrewMate forteller meg at jeg åpnår 5,5% ved 20,8l og IBU treffer jeg først etter å ha fjernet noen gram. Om jeg følger oppskriften og vanlige prosedyret til BB30 i følge både BS og BM vil jeg ende med et øl som er ca. 4,2% Og det vil jeg ikke.
Hva er det jeg gjør feil ? Og er det flere som har brygget dette settet?

Vedlegg

• Skjermbilde.PNG
    Skjermbilde.PNG
    72 KB · Sett: 55
  • øl.jpg
    øl.jpg
    257,1 KB · Sett: 45
Sist redigert:
Står det alfasyreinnhold på humlepakningen? Ser de oppgir 8,7% for Northern Brewer på sidene sine. Det vil i såfall senke IBU noe uten at du trenger å fjerne mengde fra oppskriften.

Har lagd dette settet 2 ganger med BB60. Første gangen (som også var første brygg) bommet jeg noe på OG. Den ble 1.044sg, men gjærte ned til 1.010sg. Godt øl ble det! Andre runde står og gjærer nå men den har jeg gjort om til APA med Amarillo og s-05. Kom innenfor på OG der med 1.051sg, selv om det ble mye krøll under bryggingen.

Jeg får litt mer optimistisk tall når jeg taster tallene dine i kalkulatoren på Brewersfriend.com, men fortsatt ikke innenfor oppskriften. Må opp i 76% Brewhouse der for komme på 1.050sg med 25l i gjæringskar. Du kan jo evt belage deg på en lengre kok.

Sist redigert:
Om jeg har forstått riktig, så trenger jeg SG
Står det alfasyreinnhold på humlepakningen? Ser de oppgir 8,7% for Northern Brewer på sidene sine. Det vil i såfall senke IBU noe uten at du trenger å fjerne mengde fra oppskriften.

Har lagd dette settet 2 ganger med BB60. Første gangen (som også var første brygg) bommet jeg noe på OG. Den ble 1.044sg, men gjærte ned til 1.010sg. Godt øl ble det! Andre runde står og gjærer nå men den har jeg gjort om til APA med Amarillo og s-05. Kom innenfor på OG der med 1.051sg, selv om det ble mye krøll under bryggingen.

Jeg får litt mer optimistisk tall når jeg taster tallene dine i kalkulatoren på Brewersfriend.com, men fortsatt ikke innenfor oppskriften. Må opp i 76% Brewhouse der for komme på 1.050sg med 25l i gjæringskar. Du kan jo evt belage deg på en lengre kok.

Likte det jeg leste der! :) er veldig glad i APA, spørsmålet er:

eneste jeg trenger for å lage APA ut av dette er å legge til Amarillo og bruke S-05 husker du hvor mange gram Amarillo du brukte ? I verste fall så får jeg bruke spraymalt for å få opp OG. Jeg synes det virker litt merkelig at så lite ingredienser (5,1kg) skal kunne klare å lage 25l.

Ja, det kommer an på effektiviteten din. Er 72% et tall du selv har regnet ut eller kommer det opp automatisk?

Man kan vel enkelt si at en APA er en Pale Ale med amerikansk humle, og sterkere aromapreg. Jeg kjøpte 100g Amarillo og brukte ca 50g i koken (60min og 15min). Resten skal jeg bruke som tørrhumle nå til helga. Tror strengt tatt ikke du trenger å bruke amerikansk gjær. Grunnen til at jeg landet på dette var at settet hadde ligget i kjelleren et år. Tok ikke sjansen på at gjæren og humla fortsatt var i form. Dessuten har jeg ikke prøvd S-05 før heller.

Tilbake
Topp