Er det fare for autolyse ved langtidslagring (2 mnd ++) om man stikker om til ny dunk slik at det ikke er gjærkake i bunnen? Har ikke flasker til å tappe med det første, og tempoet på drikkinga henger ikke helt på greip med bryggeintensiteten.
Stikk på lokalbutikken og hent deg en kasse med bjørnunger til 40kr Sånn generelt ville jeg nok ikke latt ale stå lenger enn 5-6uker og lager 7-8 uker. Men det er min egen synsing og begrensede erfaring
2 måneder på primærkaret har jeg selv litt øl stå uten noen som helst form for usmaker. Men jeg Brygger i gjæringsskap og de siste 4 ukene stod ølet på 4 grader vel og merke.
Det er sikkert sånn at jo kaldere man lagrer lageren, jo lengre kan det stå på dunken før gjæra råtner? Kjelleren er 9-10 grader, men kobler ikke opp no kjøleskap, jeg snobber nemlig nedover.
Dette med autolyse er bare tøys, det skjer bare ikke for hjemmebryggere. Det må være et voldsomt trykk på gjærkaken (1000 liters tanker) for at dette skal oppstå innenfor så kort tid.
Absolutt ikke noe å tenke på. Og ikke verdt å stikke om for, i mine øyne.
Er det fare for autolyse ved langtidslagring (2 mnd ++) om man stikker om til ny dunk slik at det ikke er gjærkake i bunnen? Har ikke flasker til å tappe med det første, og tempoet på drikkinga henger ikke helt på greip med bryggeintensiteten.
Å kjøpe kasser med tomme bjørnunger er en løsning jeg også vil anbefale. Flaskene koster ei krone stykket, selve kassa koster 16,- og korkene får du for småpenger på Europris.
Dette med autolyse er bare tøys, det skjer bare ikke for hjemmebryggere. Det må være et voldsomt trykk på gjærkaken (1000 liters tanker) for at dette skal oppstå innenfor så kort tid.
Absolutt ikke noe å tenke på. Og ikke verdt å stikke om for, i mine øyne.
Å kjøpe kasser med tomme bjørnunger er en løsning jeg også vil anbefale. Flaskene koster ei krone stykket, selve kassa koster 16,- og korkene får du for småpenger på Europris.
Er europris korkene å anbefale? Jeg har en følelse at de bryggene mine som ble korket med de ikke har vært like fine som korker kjøpt fra BS/BL. De har en annen innmat som jeg mistenker kan slippe inn mer oksygen enn de andre.
Det var ale. Den ene var ølet som Oslo amatørbryggerlaug serverte på publikums favoritt i vinter. Den siste batchen, som vi satte på når folk begynte å bli mindre kritiske...
Er europris korkene å anbefale? Jeg har en følelse at de bryggene mine som ble korket med de ikke har vært like fine som korker kjøpt fra BS/BL. De har en annen innmat som jeg mistenker kan slippe inn mer oksygen enn de andre.
Jeg har aldri tenkt over at korkene fra EP skulle være dårligere enn andre. Jeg har kun benyttet korker fra Petit og Europris og kan ikke se noen åpenbar forskjell på innmaten i korkene, heller ikke på holdbarheten av innholdet i flaskene. Har du utelukket andre forklaringer, som flasketype eller korkemaskin?
Jeg har både EP- og Petit-korker hjemme så jeg skal se om jeg kan se noe forskjell på pakningen. Jeg har brukt EP-korkene på kanskje 2-300 flasker og ikke merket noe galt som ikke kan tilskrives skjevt påsatt kork.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.