Er det fare for autolyse ved langtidslagring (2 mnd ++) om man stikker om til ny dunk slik at det ikke er gjærkake i bunnen? Har ikke flasker til å tappe med det første, og tempoet på drikkinga henger ikke helt på greip med bryggeintensiteten.
Er det fare for autolyse ved langtidslagring (2 mnd ++) om man stikker om til ny dunk slik at det ikke er gjærkake i bunnen? Har ikke flasker til å tappe med det første, og tempoet på drikkinga henger ikke helt på greip med bryggeintensiteten.
Jeg har ved et par anledninger hatt klare hint av autolyse (brent gummi) på øl som har stått to-tre måneder.Dette med autolyse er bare tøys, det skjer bare ikke for hjemmebryggere. Det må være et voldsomt trykk på gjærkaken (1000 liters tanker) for at dette skal oppstå innenfor så kort tid.
Absolutt ikke noe å tenke på. Og ikke verdt å stikke om for, i mine øyne.
Å kjøpe kasser med tomme bjørnunger er en løsning jeg også vil anbefale. Flaskene koster ei krone stykket, selve kassa koster 16,- og korkene får du for småpenger på Europris.
Jeg har ved et par anledninger hatt klare hint av autolyse (brent gummi) på øl som har stått to-tre måneder.
Var dette overgjæret eller undergjæret brygg?
Er europris korkene å anbefale? Jeg har en følelse at de bryggene mine som ble korket med de ikke har vært like fine som korker kjøpt fra BS/BL. De har en annen innmat som jeg mistenker kan slippe inn mer oksygen enn de andre.