Farge beregning?

Hei!

Er det ein ting som forvirre meg med brygginga er det farge utrekninger. nesten alle formler, bryggeprogram og bryggekalkulatorer eg har vert borti har gitt meg forskjelige resultater
på samme oppskrifter, nokre gir så forskjelligt resultat at eg ikkje veit heilt kva eg skal tru. Eg synes penn og papir er den beste måten å regne ut bryggerelaterte ting på, og bruker formelene som står i boka moderne hjemmebrygging. det har funka fint bortsett fra fargeverdier. synes denne viser for mørkt.

så spørsmål er:
er det noken som har erfaring med hvilken formel som gir best resultat.

Hilken fargeverdi får du med denne oppskrifta?

volum: 25L
6 kg munich 1.  (15 EBC)
0,5 kg Caraamber  (70 EBC)

Blir veldig glad for tips og hjelp med dette.
 
Torvald skrev:
så spørsmål er:
er det noken som har erfaring med hvilken formel som gir best resultat.

Som med bitterhet, så er det vanskelig å vite hva som er riktig uten å ty til laborotorieanalyser. Det beste er å holde seg til samme formel og sammenligne resultatet fra gang til gang.
 
Det betyr vel ikke heller så mye om diffen er på et par poeng. Tror ikke øyet ditt ser noe forskjel (i hvert fall ikke mine  :roedme:l, så derfor benytt et sett med formler eller et bryggeprogram, så holder det i lange bananer.
 
Tusen takk for svar og tips!
Rekner med at deko har hatt gode erfaringer med desse utrekningane.
Så da skal eg justere mine formler slik at dei havner på rundt 23-24 ebc.

Roger skrev:
Det betyr vel ikke heller så mye om diffen er på et par poeng. Tror ikke øyet ditt ser noe forskjel (i hvert fall ikke mine  :roedme:l, så derfor benytt et sett med formler eller et bryggeprogram, så holder det i lange bananer.

Sant nok at ikkje øye ser forskjell på eit par poenger, men eg fikk 34 ebc av formelen i moderne hjemmebrygging og bryggeprogram/kalkulatorer gav meg det samme som
dei fleste her fikk, rundt 23-24 ebc. og då blir det litt forrskjell, spesielt om man vil lage ein kobber-rød bayer  :namnam:.
 
Det var et program på brewing network om farge og måling av farge, tror det må ha vært en Brew Strong episode.

Var interessant, men mye mer teknisk enn det som er naturlig å bry seg med for en hjemmebrygger i praksis. Ettersom jeg kan huske så er en av årsakene til at det er vanskelig å både beregne og tallfeste farger at man for en komplett beskrivelse av en farge egentlig må oppgi absorbansen ved alle beølgelengder, mens Løvibond og EBC er målt ved én bestemt bølgelengde. Så man kan måle samme EBC for to øl, men de ser forskjellige ut fordi det ene ølet har høyere/lavere absorbans  i andre deler av spekteret. Spesielt gjorde dette utslag for øl med høy turbiditet, som hveteøl, eller øl laget med utradisjonelle kulturer eller tilsetninger (lambic, fruktøl).
 
Tilbake
Topp