Bård skrev:Espen Unnvik skrev:Bård skrev:Så denne femdollarssaken funker ikke?
Tror ikke denne vil fungere spesielt bra....
Slik jeg tolker designet på denne vil den ikke "manipulere" 50Hz, kun choppe opp sinus.
Da blir dette litt som å dra ned spenningen, kanskje vil det fungere litt bedre, men man vil sansynlig miste mye moment og motoren vil lett steile.
EDIT: En motor som skal drive en mølle direkte, uten gear trenger mye moment.
Med ett slikt design ville jeg kjøpt en "skikkelig" frekvensomformer.
Bestilte denne uansett jeg. i verste fall har jeg tapt fem dollar, i beste fall har jeg på en enkel og rimelig måte løst et for meg, tilsynelatende uoverkommelig problem.
Den vil nok fungere på ein støvsugermotor for eksempel, men heller dårleg på ein kortslutningsmotor.
Det beste vil nok vere å gire ned med reimer eller tannhjul.
På trefasemotorar og tofase med kondensator er det nok ingen veg utanom ein skikkeleg frekvensomformar (vfd). Men å berre justere neg turtallet vil vere litt problematisk då dei fleste vfd har innprogrammert ei momentkurve som gjer at du tapar moment med synkande turtall. Dette for å begrense varmgang. Ein kan sjølvsagt kompansere med o overdimensjonere motor og vfd.
Fabrika.dk har veldig rimelege motorar, eg kjøpte ein 250w for 247,- dkk med gratis frakt til sverige. Dei sender ikkje utanfor EU så eim må ha ein kompis i sverige el.l.