fart på mølla

Bård skrev:
Espen Unnvik skrev:
Bård skrev:
Så denne femdollarssaken funker ikke?

Tror ikke denne vil fungere spesielt bra....
Slik jeg tolker designet på denne vil den ikke "manipulere" 50Hz, kun choppe opp sinus.
Da blir dette litt som å dra ned spenningen, kanskje vil det fungere litt bedre, men man vil sansynlig miste mye moment og motoren vil lett steile.

EDIT: En motor som skal drive en mølle direkte, uten gear trenger mye moment.
Med ett slikt design ville jeg kjøpt en "skikkelig" frekvensomformer.

Bestilte denne uansett jeg. i verste fall har jeg tapt fem dollar, i beste fall har jeg på en enkel og rimelig måte løst et for meg, tilsynelatende uoverkommelig problem. :)

Den vil nok fungere på ein støvsugermotor for eksempel, men heller dårleg på ein kortslutningsmotor.
Det beste vil nok vere å gire ned med reimer eller tannhjul.
På trefasemotorar og tofase med kondensator er det nok ingen veg utanom ein skikkeleg frekvensomformar (vfd). Men å berre justere neg turtallet vil vere litt problematisk då dei fleste vfd har innprogrammert ei momentkurve som gjer at du tapar moment med synkande turtall. Dette for å begrense varmgang. Ein kan sjølvsagt kompansere med o overdimensjonere motor og vfd.

Fabrika.dk har veldig rimelege motorar, eg kjøpte ein 250w for 247,- dkk med gratis frakt til sverige. Dei sender ikkje utanfor EU så eim må ha ein kompis i sverige el.l.

Dere som har greie på dette med elektrisitet og slike ting. Jeg kom over et par motorer som jeg lurer på om kan brukes og hvordan.
Eneste som står på de er Torque motor: 110V 15uF 10 min. og 85V 15uF cont.

Det er tre ledninger på de, en svart, en hvit og en gul. Regner med det er for å kunne kjøre de begge veier.

Er det omformer som er saken her eller? og må jeg ha noen form for kondensator eller noe siden det står 15uF?

Håper noen kan gi meg litt feedback og kanskje dumme det ned litt.... :attevar:

Mr.Baggins skrev:
Dere som har greie på dette med elektrisitet og slike ting. Jeg kom over et par motorer som jeg lurer på om kan brukes og hvordan.
Eneste som står på de er Torque motor: 110V 15uF 10 min. og 85V 15uF cont.

Det er tre ledninger på de, en svart, en hvit og en gul. Regner med det er for å kunne kjøre de begge veier.

Er det omformer som er saken her eller? og må jeg ha noen form for kondensator eller noe siden det står 15uF?

Håper noen kan gi meg litt feedback og kanskje dumme det ned litt.... :attevar:

Regner med at 110V 15uF 10 min. og 85V 15uF cont er tekniske data på start og driftskondensatoren.
Driftskondensator brukes for å kunne kjøre en 3-fas motor med 1-fas, og startkondensator brukes til å gjøre at ikke motoren starter med fullt moment med en gang!

Fant et fint dokument på nett som beskriver det.

http://www.dtc.no/files/Generelle%20dokumenter/Motorkondensatordimensjonering-ElisElektro.pdf

sa meg ikke så mye...  :bank2: Som sagt så må det dummes ned en del for at jeg skal forstå det... :attevar:

Hva må jeg gjøre for å kunne bruke disse motorene på et vanlig 230V uttak?

Hehe, er ingen ekspert jeg heller, men regner med at de tre tilkoblingene dine er til hver sin vikling i motoren.
Hvis du skal benytte denne motoren til 1-fas (vanlig 230v) har du en tilkobling for mye på motoren og motoren kommer ikke til å gå.
Driftskondensator brukes for å forsyne den siste viklingen.
Det er viktig at du bruker en vekselstømskondensator som ikke er polarisert og at den har riktig størrelse i forhold til motoren.

Som sagt så er jeg ikke guru på dette området så korrigeringer fra andre med litt peiling er bare en fordel!

Mr.Baggins skrev:
Ingen andre som har noe innspill?  :idea:

Er veldig tynn dokumentason på dette produktet så er litt vanskelig å komme med 100% oppklarende informasjon.
Generelt vil jeg si at hvis en motor er så dårlig merket og spesifisert kan det være lurt å se etter noe annet.

Ser ut som en motor som kan kjøtres i 10 min. på 110 V (typisk US) eller kontinuerlig på 85 V, altså ikke en vanlig motor og komplisert og få i drift i Norge. Er ikke sikker på dette med torque men det er uanset ikke av interesse for oss.
Skygg unna.

Hva så med denne? Litt vel kjapp foreløpig, men hva med alle de kablene som stikker ut på siden der?

Vedlegg

• IMG_5421.jpg
    IMG_5421.jpg
    142,4 KB · Sett: 218
  • IMG_4760.jpg
    IMG_4760.jpg
    137,5 KB · Sett: 208
Snudde bildet på mobilen, men iom at jeg fikk det fra en iphone, nytter det vel ikke. Når apple har bestemt at et bilde skal være oppned, så blir det oppned!

Tilbake
Topp