fart på mølla

Nei den var vel for likestrøm. Hva med denne? http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=330779172555

Tror de fleste vaskemaskinmotorer er asynkrone, det vil si at man må ha en frekvensomformer og ikke en spenningsregulator.
Ved å redusere spenningen vil du bare strupe kraften til motoren som fortsatt vil holde samme turtall.

magne1972 skrev:
Crankenstein 2A med laveste fart på drill (ca 300 rpm) pumpekjøres så det ligger vell på 150-250... :)
Kjører gjennom 6 kilo på 2-3 minutter....
Jeg driver å bygger fast motorinstallasjon for konstant 150 rpm drift, og regner med å knuse 6 kilo iløpet av 5-6 minutt.
Tiden spiller liten rolle... Har annet å drive med ellers :)

2A gjer jobben på nokre få minutt. Då synes eg personleg det er verre å bruke unødig tid på sakte skylling kontra rask uttapping ved batch-sparge. Men som det meste i livet, det kjem an på augene som ser.

marhorn skrev:
Tror de fleste vaskemaskinmotorer er asynkrone, det vil si at man må ha en frekvensomformer og ikke en spenningsregulator.
Ved å redusere spenningen vil du bare strupe kraften til motoren som fortsatt vil holde samme turtall.

Den jeg linket til var en "Pulse Width Modulation PWM AC Motor Speed Control Switch" Altså den regulerer "pulsbredden", hva nå det er, og ikke spenningen. Men dette er kanskje noe annet enn frekvensregulering. Wikipedia her I come!

En frekvensomformer virker ved at den tar vekselstrøm, likeretter den og så "vekselretter" den igjen. Altså man lager først likestrøm og så vekselstrøm igjen. Problemet er at man egentlig ikke kan lage vekselstrøm fra likestrøm, derfor jukser man med PWM (puls-bredde modulering). Ved å "hakke" opp likestrømmen (chopper), variere denne pulsbredden og veksle om på polene, så får man simulert vekselstrøm. Slik som dette:
350px-PWM,_3-level.svg.png

Konklusjonen er at en frekvensomformer bruker PWM for å regulere frekvensen og det er dette som trengs for å variere hastigheten på en asynkronmotor. Det stod helt sikkert en slik i vaskemaskinen som motoren kom fra. De billigste tror jeg går for rundt 1000-lappen, kanskje litt mer. Siemens og ABB lager slike ganske små og rimelige. Blir dog kanskje litt overkill for en maltkvern.

Bård skrev:
marhorn skrev:

Den jeg linket til var en "Pulse Width Modulation PWM AC Motor Speed Control Switch" Altså den regulerer "pulsbredden", hva nå det er, og ikke spenningen. Men dette er kanskje noe annet enn frekvensregulering. Wikipedia her I come!

Mulig det er jeg som er på jordet, men jeg mener at en PWM bare deler opp spenningen i en periode uten å endre på selve frekvensen.
Effekten justeres ved å øke/minske bredden på disse pulsene, men nettfrekvensen er fremdeles 50 Hz.
Samme prinsipp som brukes i de fleste lysdimmere.

Som sagt, mulig jeg som husker feil:)

Bård skrev:
Så denne femdollarssaken funker ikke?

Vet faktisk ikke. Hvis den koster fem dollar er det kanskje verdt å forsøke? Jeg er egentlig mest kjent med frekvensomformere :) Det du bør sjekke i allefall er at den tåler effekten fra motoren ved 230V/50Hz.

Bård skrev:

Tror ikke denne vil fungere spesielt bra....
Slik jeg tolker designet på denne vil den ikke "manipulere" 50Hz, kun choppe opp sinus.
Da blir dette litt som å dra ned spenningen, kanskje vil det fungere litt bedre, men man vil sansynlig miste mye moment og motoren vil lett steile.

EDIT: En motor som skal drive en mølle direkte, uten gear trenger mye moment.
Med ett slikt design ville jeg kjøpt en "skikkelig" frekvensomformer.

Espen Unnvik skrev:
Bård skrev:

Slik jeg tolker designet på denne vil den ikke "manipulere" 50Hz, kun choppe opp sinus.
Da blir dette litt som å dra ned spenningen, kanskje vil det fungere litt bedre, men man vil sansynlig miste mye moment og motoren vil lett steile.

Stiller meg bak denne konklusjonen!

---
Jeg har sett litt på denne motoren på Jula.

260007-jpg.jpg

http://www.jula.no/helkapslet-el-motor-230-400-v-0-55-hp-260007

Kombinert med reimskiver i størrelsesforhold 1:10 bør den få et ganske riktig turtall:)

Dette er jo selvfølgelig helt overkill, men det ville jo blitt ganske tøft!

Har ikke vert på ebay på en stund men fikk for ett par år siden frekvensomformer som virker og er nok til dette formålet for under 200,-

Den tror jeg hadde vært bedre!
Kraft nok i massevis og bedre utgangspunkt med tanke på turtall!

En annen tanke jeg hadde var å kjøpe en billig søylebormaskin og bruke motor, skiver og reim!
Eventuelt slakte den jeg har i kjelleren som jeg nesten aldri bruker:)

Problemet er å finne remskiver som passer. Ser ut som at den jeg linket til har 1/2" (12.7mm) aksel. Det samme har kverna vår. Men hvor finner man remskiver i passende dimensjoner?

marhorn skrev:
Den tror jeg hadde vært bedre!
Kraft nok i massevis og bedre utgangspunkt med tanke på turtall!

En annen tanke jeg hadde var å kjøpe en billig søylebormaskin og bruke motor, skiver og reim!
Eventuelt slakte den jeg har i kjelleren som jeg nesten aldri bruker:)

Jeg har en slik 300.- på Coop i 2005, et skramleverk jeg neppe prøver, det er heller ikke så mye valg på remskivene, bare 3.

Hvis man først ser etter andre løsninger kan jo en motor med gear være ett godt alternativ.
Gear motor får man sikkert tak i på ebay etc...de finnes både i DC utførelse og AC 230V.
Se om man finner en med nok moment og som har ett sted mellom 100 og 300 rpm.

Espen Unnvik skrev:
Bård skrev:

Bestilte denne uansett jeg. i verste fall har jeg tapt fem dollar, i beste fall har jeg på en enkel og rimelig måte løst et for meg, tilsynelatende uoverkommelig problem. :)

Tilbake
Topp