Farvel til dampproblemet

Veldig bra! Jeg har lurt på å bygge noe lignende, men fant aldri rette deler og en fornuftig måte å utforme det på. Lurt å ha et kort rør på siden av speidelen.
 
Nå har jeg en vanlig kjele på induksjonsplate, så jeg må jo få til ei tett hette til kjelen, men det må vel være mulig å fikse det.
Kanskje denne kan hjelpe deg? Nydelig forholdsvis billig sak som er som skapt for bryggere, kommer i flere størrelser, og bør kunne kobles/festes "rett på" et spirorør eller liknende.
Jeg prøvde å linke til taklampen Foto hos IKEA, ser den linken er så som så.
 
Sist redigert:
Dette ser fantastisk ut . Brygger i kjelleren og prøver å få mest mulig damp ut av en ventil... Nå har jeg bestilt 10 stk. nr 7 - Venter i spenning !
 
Er ikke stø på lesing etter ett par brune innser jeg nå, Leste "Slutt på dameproblemet" ble alvorlig skuffet da jeg innså det dreide seg om Damp og ikke damer... (men har jo ikke det helt store dameproblemet heller da, ingen dame, ingen problem.. funker som snus)
 
Har laget meg en kondensator for kokedampen. Består av et avløpsrør som henger på siden av Speidelen. I senter av dette er det en dyse som lager en sky av kaldtvann som igjen kondenserer dampen. Vannet renner rett ned i dusjsluket.
Har isolert røret med vinkorker slik at ikke dampen varmer opp kjølevannet, det strømmer ganske sakte gjennom. Den bruker i underkant av fem liter vann på en times kok.
Dysene fant jeg på eBay, de er av typen som gjerne brukes over fruktdisker i butikken for å lage en sky av vann. Søk etter 'spray nozzle' elller lignende.
Veldig bra konsept! Er det avløp i bynnen av det grå røret slik at vann fra kondenseringen renner ut, eller samler du det opp i røret?
 
Har testet litt mer i helga. Kokte 40 liter i en time. Avkjølte og målte restvolum. Ca 4 liter mindre i kokekaret, altså en avdamping på rundt 10%.
Fikk kun to liter i oppsamlingsbøtta i tillegg til de fem fra kjølevannet. Det var godt og fuktig på badet, satt vel to liter på veggene. Dysa er altså litt for liten til å klare å avkjøle alt.
Tenker å sette på en dyse til, da vil jeg bruke ca 10 liter kjølevann. Kommer tilbake med flere testresultater etterhvert...
 
Har laget meg en kondensator for kokedampen. Består av et avløpsrør som henger på siden av Speidelen. I senter av dette er det en dyse som lager en sky av kaldtvann som igjen kondenserer dampen. Vannet renner rett ned i dusjsluket.
Har isolert røret med vinkorker slik at ikke dampen varmer opp kjølevannet, det strømmer ganske sakte gjennom. Den bruker i underkant av fem liter vann på en times kok.
Dysene fant jeg på eBay, de er av typen som gjerne brukes over fruktdisker i butikken for å lage en sky av vann. Søk etter 'spray nozzle' elller lignende.
Hva er hulldiameter på dysene dine? Finner fra 0,15 til 1 mm.
 
Jeg ble også lei av kondens på veggene. Særlig vinterstid (dette er i bryggehuset). Så ventilatorhetta er på plass. Med vifte og utblåsing sv liflig vørterduft til hele nabolaget.
 

Vedlegg

  • 1BD520B1-5098-46A4-BF9A-7D854FD954F6.jpeg
    1BD520B1-5098-46A4-BF9A-7D854FD954F6.jpeg
    134,2 KB · Sett: 381
Tillater meg å bumpe denne fine tråden.
Jeg har tatt litt research på alternativer fordi avtrekk og vifter blir ganske så omfattende for min del.
Jeg dumpet borti denne:
Og denne:

Snedig å se denne vinklingen.
 
Hvor mye reduksjon av lukt gir kondenseringsløsningen?
Har et potensielt bryggelokale hvor det ikke tåles så mye bryggelukt. Med vann og avløp men helt uten mulighet til å få luft ut.
 
Høres ut som et dårlig lufta våtrom.....?
Lukta vil komme fra bøtta med varmt vann. Dekker du til den burde det ikke være mye som siver ut.
 
Høres ut som et dårlig lufta våtrom.....?
Lukta vil komme fra bøtta med varmt vann. Dekker du til den burde det ikke være mye som siver ut.
Populært kalt fangekjelleren. Har vært tilfluktsrom. Ikke så langt unna de strategiske tunnelene som ble gravd ut på begynnelsen av 40-tallet.
Ok, da blir det litt handling igjen!
 
Men vil man ikke få en del retur av DMS fra kondensvann fra lokket som drypper tilbake i kjelen, eller..?
 
Første forsøk gikk bare sånn passe. Så tok jeg utgangspunkt i denne
Boil kettle condenser - no overhead ventilation needed

Laget en egen variant med 54mm kobberrør, og dyse Lechler Full Cone Nozzle 45DEG. 1/8"BSPT Brass fra Finisterra, Norge.
Den virker helt fenomenalt og gir konsistent avdamping, 4 liter pr time.

Hvis noen tenker på å bygge tilsvarende så kan man sikkert gå ned et hakk på dimensjonen, 54mm blir ganske tungt.
Kokehetta mi er derfor på salg, Til Salgs - Selger kokehette Speidel 50

IMG_24671.jpg
 
Tilbake
Topp