Da fikk jeg testet oppsettet på gårsdagens brygging av en Cream Ale og konklusjonen ble at dette fungerte, men ikke sånn uten videre...
Mesking osv frem til kok er jo som vanlig og etter oppkok var det tid for å sette på lokk og kondensator. Vann på og rimelig umiddelbart sugde undertrykket lokket fast til kjelen slik jeg hadde håpet på. Jeg hadde regnet med å slippe å bruke den medfølgende spennklemma som hadde gjort humletilsetningene litt mer fiklete, men dengang ei.
Vis vedlegget 51651
Allerede ved første humletilsetning dukka problemet opp; Silikonpakningen på lokket utvida seg så det fikk en større diameter enn lokket. Det kjedelige med dette er at lokket bare er ei flat plate med hull og håndtak og at flensen som skal sentrere det hele på kjelen ligger i silikonpakninga.
Med en del fomling og lirking fikk jeg den sånn nogenlunde på lokket igjen og ved å sette på den medfølgende spennklemma fikk jeg det til å tette igjen.
Vis vedlegget 51652
Litt fiklete på neste humletilsetning ble det jo men det gikk på et vis...
Lokket er jo beregna på å gjære i kjelen så jeg kan vel ikke henge Speidel for at pakninga ikke tålte varmen, og en grei fiks blir vel å kutte vekk 1cm av pakninga og lime dette sammen igjen slik at pakninga holder seg på under kok.
En annen ting jeg likte dårlig var at lokket hadde en godstykkelse som det tynneste kinablikk... ca 1/3 av godstykkelsen på standardlokket.
Selv om jeg fikk det til å fungere syns jeg dette lokket ikke er spesielt egnet for bruk med dampkondensator så jeg anbefaler det ikke...