Farvel til dampproblemet

Knut A. Ausland

Norbrygg-medlem
Ikke sant! Jeg er også veldig fornøyd med det oppsettet.
Har foreløpig bare testet dette med kokende vann, og hvordan dette oppfører seg med kokende vørter gjenstår å se.
Ser også at jeg bør bytte vannslangen. Har benyttet en silikonslange og denne så rimelig sprekkeferdig ut :)

OleKriF

Norbrygg-medlem
Jeg bruker 9 gph-dyse.

Hvor stor dyse bruker dere andre til deres oppsett?
Har nå en 0,5 gph ved 50psi dyse, men ser den er alt for liten for å ta all dampen på en 20l speidel.
Det kommer både en del damp ut fra utløpet samt klarer ikke å få lokket tett selv med en del vekt oppå.

Vinnes Ølet

Norbrygg-medlem
Hvor stor dyse bruker dere andre til deres oppsett?
Har nå en 0,5 gph ved 50psi dyse, men ser den er alt for liten for å ta all dampen på en 20l speidel.
Det kommer både en del damp ut fra utløpet samt klarer ikke å få lokket tett selv med en del vekt oppå.

Brewshop selger løsning med denne dysen til Grainfather, bruker samme oppsett på min 75 liters kjele, noe damp vil kondensere i kjelen uansett men det er så lite at jeg ikke har merket noen forskjell på ferdig brygg. 1 stk 1/8" NPT fullkondyse, 30° vinkel, 0,6 l/min ved 4 bar Ser de har en litt større dyse til Brewtools oppsett (1,1 liter pr. minutt).
Søk | Brewshop - Alt i utstyr til ølbrygging. Rask levering!

Knut A. Ausland

Norbrygg-medlem
Jeg bruker en hulkon dyse med ca 90 graders spredning og med normalt kjøkkenkran trykk så sprayer denne ca 1L/min. Er veldig tilfreds med denne løsningen. Uten at jeg har målt temperaturen på utløpsvannet så vil jeg ved en kvalifisert gjetning si rundt 35-40 grader ( altså kroppstemperatur ). Vil også prøve samme løsning med en fart på vannet på 0.5L/min og kan komme tilbake med resultat

OleKriF

Norbrygg-medlem
15 - 30 gangen så mye vann som på min, så kanskje ikke så rart jeg har mye damp da.

Sist redigert:
Topp