Farvel til dampproblemet

Ikke sant! Jeg er også veldig fornøyd med det oppsettet.
Har foreløpig bare testet dette med kokende vann, og hvordan dette oppfører seg med kokende vørter gjenstår å se.
Ser også at jeg bør bytte vannslangen. Har benyttet en silikonslange og denne så rimelig sprekkeferdig ut :)
 
Jeg bruker 9 gph-dyse.

Hvor stor dyse bruker dere andre til deres oppsett?
Har nå en 0,5 gph ved 50psi dyse, men ser den er alt for liten for å ta all dampen på en 20l speidel.
Det kommer både en del damp ut fra utløpet samt klarer ikke å få lokket tett selv med en del vekt oppå.
 
Hvor stor dyse bruker dere andre til deres oppsett?
Har nå en 0,5 gph ved 50psi dyse, men ser den er alt for liten for å ta all dampen på en 20l speidel.
Det kommer både en del damp ut fra utløpet samt klarer ikke å få lokket tett selv med en del vekt oppå.

Brewshop selger løsning med denne dysen til Grainfather, bruker samme oppsett på min 75 liters kjele, noe damp vil kondensere i kjelen uansett men det er så lite at jeg ikke har merket noen forskjell på ferdig brygg. 1 stk 1/8" NPT fullkondyse, 30° vinkel, 0,6 l/min ved 4 bar Ser de har en litt større dyse til Brewtools oppsett (1,1 liter pr. minutt).
Søk | Brewshop - Alt i utstyr til ølbrygging. Rask levering!
 
Jeg bruker en hulkon dyse med ca 90 graders spredning og med normalt kjøkkenkran trykk så sprayer denne ca 1L/min. Er veldig tilfreds med denne løsningen. Uten at jeg har målt temperaturen på utløpsvannet så vil jeg ved en kvalifisert gjetning si rundt 35-40 grader ( altså kroppstemperatur ). Vil også prøve samme løsning med en fart på vannet på 0.5L/min og kan komme tilbake med resultat
 
15 - 30 gangen så mye vann som på min, så kanskje ikke så rart jeg har mye damp da.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp