Farvel til dampproblemet

Dag

Norbrygg-medlem
Kan sikkert stemme bra, det! Den dysa jeg bestilte skulle gi ca 30-35 liter pr time, men da jeg testet viste det seg at den gir det dobbelte (kanskje fått feil dyse?). Da er det i hvert fall nok, og jeg bruker ikke mer vann enn om jeg tar en dusj.
Systemet virker i hvert fall helt suverent!
 

Dag

Norbrygg-medlem
Jeg har ikke justert noe, koketemp står på 99 grader. Regner med at Speidelen slår av elementene i lengre tid enn hvis jeg koker uten.
 

Knut A. Ausland

Norbrygg-medlem
Første forsøk gikk bare sånn passe. Så tok jeg utgangspunkt i denne
Boil kettle condenser - no overhead ventilation needed

Laget en egen variant med 54mm kobberrør, og dyse Lechler Full Cone Nozzle 45DEG. 1/8"BSPT Brass fra Finisterra, Norge.
Den virker helt fenomenalt og gir konsistent avdamping, 4 liter pr time.

Hvis noen tenker på å bygge tilsvarende så kan man sikkert gå ned et hakk på dimensjonen, 54mm blir ganske tungt.
Kokehetta mi er derfor på salg, Til Salgs - Selger kokehette Speidel 50

Vis vedlegget 41211
Bruker du spiralkjøler ? Hvis ja, hvordan løser du dette de 15 min som denne bør kokes sammen med vørteren ?
 

Dag

Norbrygg-medlem
Setter den bare oppi, legger lokket med kondensatoren oppå, da med en glipe der røra stikker ut over kanten. Det lekker ut litt damp, men ikke mye. Gjør det dessuten bare i fem minutter og ikke 15.
 

Knut A. Ausland

Norbrygg-medlem
Setter den bare oppi, legger lokket med kondensatoren oppå, da med en glipe der røra stikker ut over kanten. Det lekker ut litt damp, men ikke mye. Gjør det dessuten bare i fem minutter og ikke 15.
Likte veldig godt løsninga di som et utgangspunkt. Vurderer tilsvarende løsning, men kanskje modifisere Speiden med uttak helt øverst opp mot lokket. Hvilken dyse bruker du nå ? ( 6 eller 9 gph )
 

Knut A. Ausland

Norbrygg-medlem
Har laget en skisse som beskriver hvordan jeg har tenkt å løse dette. Vil det være noen praktisk forskjell på denne løsningen versus å ta damputtaket fra midten av lokket ?
kondensator_forsøk.jpg
Vil plasseringa av dysen ( over eller under grenrøret som kommer ut fra kjelen ) ha noe å si ?
 
Sist redigert:

Leif RBE

Norbrygg-medlem
Nei, sveiset på en 100mm stuss(også brewtools) på speidel hetta. Fester da condenseren med tri-clamp.

Har du bilde?

Jeg hadde tenkt å plukke deler til egen kondenser men har ikke fått somlet meg til det. Har også fått sveiset på en 4» stuss på hetta
 

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Har laget en skisse som beskriver hvordan jeg har tenkt å løse dette. Vil det være noen praktisk forskjell på denne løsningen versus å ta damputtaket fra midten av lokket ?
Vis vedlegget 42689
Vil plasseringa av dysen ( over eller under grenrøret som kommer ut fra kjelen ) ha noe å si ?
Tror ikke det vilha noe å si. Hvis lokket er tett vil dampen presse seg ut den åpningen som er uavhengig av om den er i siden eller i lokket.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Edit. Leste ikke oppgaven godt nok, som vanlig.

Men damp vil av natur stige rett opp, med mindre du har et undertrykk (som da vil suge luft) ved utgangen så ser jeg for meg at du vil kondensere mye ned i kjelen fra lokket.
 

msevland

Fylkesstyre Oslo
Sentralstyre
Damp vil opp, men også ut under trykk. Det er klart noe vil kondensere på lokket og falle tilbake i kjelen. Ved å regne avdamping vil man kunne se om det er problematisk eller ikke.
 

Jo

Norbrygg-medlem
Vann fra dysen og nedkjøling av damp vil i teorien lage undertrykk i kondensatoren, og suge damp ut av kjelen.

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Topp