Jeg måtte se litt i varmekapasitetstabellene på hvordan energioverføringen er i ett sånn kjølesystem.
Hvis man koker med 1 kW i en time, og all energi går til å lage damp, fordamper 1.6 kg vann fra gryta. Ved 2 kW blir det 3.2 kg damp etc. I praksis noe mindre pga. varmetap til omgivelser rett fra gryta.
Bruker man kjølevann, som varmes fra 5 grader til 100 grader, tas det opp ca 400 kJ per kg vann.
Da kan man si at skal man kjøle ned damp generert ved 1 kW så må man bruke ca 9 kg vann. Altså koker man på 2 kW, må man bruke 18 liter vann per time ved 5 grader for å nå kondensere all dampen over til 100 (!) grader varmt vann. (motsatt kan man si at det tar en time å varme 18 kg vann, fra 5 til 100 grader på en time ved 2 kW).
Heldigvis (?) er ikke verden fullstendig perfekt, så det er også varmetap som hjelper til. Det er nok mye kondensering i ett slikt korrugert og tynnvegget aluminiumsrør, slik at vannet kun står for siste del av kjølingen.
For å hindre tilbakestrømning er det lurt å isolere den vertikale delen av røret opp av dampsamlerhetta før det svinger nedover. Vinkorkene hadde jeg skrotet, om kjøling skjer her eller der har ingen betydning, netto strøm av vann er det som gjelder.
Til slutt vil jeg si kult prosjekt! Jeg anbefaler å forlenge aluminiumsrøret om du trenger mer kjøling (kun nedover etter bøyen).
Aha, her var det mye jeg ikke kan!
Tillater meg å spørre litt:
Vil det si at hvis jeg kjører 2kW på en liter vann så damper det akkurat like mye som hvis jeg kjører 2kW på 50 liter (alt fosskoker)?
Jeg ville trodd at 50 liter fosskokende vann damper mye mer enn en liter fosskokende. Feil?
Vil det igjen si at prosjektet i utgangspunktet er umulig med de tallene jeg oppga?
I så fall har jeg mye kjøling i flexirøret og tilsvarende tilbakerenning. Kan sikkert fixes med kort vertikaldel og isolering, men det vil kanskje si at dysa er for liten til å klare å avkjøle alt?
Det ser ut til å virke fint, men kanskje tilbakerenningen er større enn jeg tror?
Kan ikke helt skjønne at vinkorkene mine er unødvendige. Den dampen som treffer kjølevannrøret vil jo bli avkjølt, men det strømmer jo mye damp forbi røret som skal avkjøles av vanndusjen. Vil ikke dette bli mer effektivt med kaldt vann? Kjølevannet strømmer veeeldig sakte, og det vil nok bli veldig oppvarmet av dampen før det kommer ut av dysa.
Kanskje jeg går opp et par dysestørrelser, men vannforbruket bekymrer ikke så veldig. Det går noe vann uansett når man brygger.