Farvel til dampproblemet

Dag

Norbrygg-medlem
Har laget meg en kondensator for kokedampen. Består av et avløpsrør som henger på siden av Speidelen. I senter av dette er det en dyse som lager en sky av kaldtvann som igjen kondenserer dampen. Vannet renner rett ned i dusjsluket.
Har isolert røret med vinkorker slik at ikke dampen varmer opp kjølevannet, det strømmer ganske sakte gjennom. Den bruker i underkant av fem liter vann på en times kok.
Dysene fant jeg på eBay, de er av typen som gjerne brukes over fruktdisker i butikken for å lage en sky av vann. Søk etter 'spray nozzle' elller lignende.
 

Vedlegg

  • 20170901_190704.jpg
    20170901_190704.jpg
    74,1 KB · Sett: 1.553
  • 20170901_190727.jpg
    20170901_190727.jpg
    81,8 KB · Sett: 1.463
  • 20170901_204255.jpg
    20170901_204255.jpg
    116,4 KB · Sett: 1.498
Den der så ut som en av oppfinnelsene til Reodor Felgen. Blir fristet til å bestille en slik dyse.
 
  • Like
Reaksjoner: Dag
Fiffig:).

Men hvor mye av dampen kommer ut av det systemet der? Jeg kan ikke se noen vifte involvert. Vil ikke det meste kondensere og renne tilbake i kjelen?

Jeg har hverken teoretiske eller praktiske kunnskaper til å vurdere det, så jeg spør fordi jeg ikke vet.
 
Sist redigert:
Noe vil kanskje renne tilbake, men det er mest i starten. Flexirøret blir jo kokvarmt, og leder dampen fint opp over bøyen slik at det kondenserer på andre siden. Det er vel også anbefalt (husker ikke hvor jeg leste det) at det bør være en slik bøy rett over koketoppen nettopp av den grunn. Da er det nok verre med flexirør som bare går oppover til en eller annen vifte. Kan også justere på flexirøret slik at det blir minst mulig stigning før bøyen.
Ideen fikk jeg etter et besøk hos Sagene Bryggeri. De har akkurat samme prinsipp på kokekjelen sin, bare med enda lengre rør og større risk for tilbakerenning. Og der fosser vannet utover gulvet!
Og ja, det damper friskt med kjølevannet avstengt.
Kan også måle avdampingen ved å samle alt i en bøtte og så trekke fra 5liter på volumet i bøtta.
 
Sist redigert:
Hvis man lager røret i en fasong tilnærmet som på vedlagte bilde, så har man laget en injektorpumpe. Da vil vannskyen lage et sug på oversiden som drar dampen igjennom. Bedre og enklere enn en elektrisk vifte.
 

Vedlegg

  • 20170904_125422.jpg
    20170904_125422.jpg
    50,5 KB · Sett: 778
Hatten av, dette er jo et supert system for de som brygger inne. Er overasket at det går med kun 5l vann. Kommer det noe damp ut enden eller tar den alt? Tar den også mye av lukten fra brygging?
 
Må tilstå at jeg enda ikke har prøvd den i brygging. Satte på 50 liter vann og fosskokte for å teste. Virker som den tar alt, men det er muligens avhengig av dysestørrelsen. Jeg bruker dyser med 0.8mm åpning. Kan gå opp til 1mm, men da øker jo vannforbruket noe.
Målte vannforbruket ved å kjøre dysa i et litersmål i nøyaktig 2 minutter. Multipliserte opp.
 
Dette virker jo utrolig bra:).

Jeg mesker på badet, men må koke på kjøkkenet, der jeg drar vekk komfyren for å kunne bruke kjøkkenvifta som avtrekk. Litt tungvint. Om jeg kunne koke på badet - og opplegget der er nærmest skredddersydd for den løsningen som vises på bildet - så hadde tilværelsen som brygger blitt en del enklere.

Nå har jeg en vanlig kjele på induksjonsplate, så jeg må jo få til ei tett hette til kjelen, men det må vel være mulig å fikse det.

Å få laget det røret med dyse krever vel en del utstyr og ferdighet, også?
 
Dette virker jo utrolig bra:).

Å få laget det røret med dyse krever vel en del utstyr og ferdighet, også?

Nei, det er ganske enkelt. Laget av 12mm kobberrør og loddet ved hjelp av en creme-brulee brenner. Loddet først på endestykket, da ble det tykt nok gods til å bore et 4mm hull og gjenge opp for å skru inn dysa. Loddet på en gammel femøring!!! (med forboret 12mm hull) for å lage en 'stopp' mot den 1" gjennomføringen som er skrudd fast i avløpsrøret. Loddet så på et 12mm bend og en rørstump til krana. Det verste var å bore 12mm hull i vinkorkene for å tre innpå.:)
 
a0d243edf1829a08517f4994c68552f8_400x400.jpeg
 
Jeg måtte se litt i varmekapasitetstabellene på hvordan energioverføringen er i ett sånn kjølesystem.

Hvis man koker med 1 kW i en time, og all energi går til å lage damp, fordamper 1.6 kg vann fra gryta. Ved 2 kW blir det 3.2 kg damp etc. I praksis noe mindre pga. varmetap til omgivelser rett fra gryta.

Bruker man kjølevann, som varmes fra 5 grader til 100 grader, tas det opp ca 400 kJ per kg vann.

Da kan man si at skal man kjøle ned damp generert ved 1 kW så må man bruke ca 9 kg vann. Altså koker man på 2 kW, må man bruke 18 liter vann per time ved 5 grader for å nå kondensere all dampen over til 100 (!) grader varmt vann. (motsatt kan man si at det tar en time å varme 18 kg vann, fra 5 til 100 grader på en time ved 2 kW).

Heldigvis (?) er ikke verden fullstendig perfekt, så det er også varmetap som hjelper til. Det er nok mye kondensering i ett slikt korrugert og tynnvegget aluminiumsrør, slik at vannet kun står for siste del av kjølingen.

For å hindre tilbakestrømning er det lurt å isolere den vertikale delen av røret opp av dampsamlerhetta før det svinger nedover. Vinkorkene hadde jeg skrotet, om kjøling skjer her eller der har ingen betydning, netto strøm av vann er det som gjelder.

Til slutt vil jeg si kult prosjekt! Jeg anbefaler å forlenge aluminiumsrøret om du trenger mer kjøling (kun nedover etter bøyen).
 
Inntresant, bedre alternativ enn å bruke skorsteinseffekten som er væravhengig. Ser ut som at du bruker cornyfat til vannsprayingen ?, jeg vil nok isåfall koble rett til vannkrane, er jo i et "vaskerom".
 
Jeg måtte se litt i varmekapasitetstabellene på hvordan energioverføringen er i ett sånn kjølesystem.

Hvis man koker med 1 kW i en time, og all energi går til å lage damp, fordamper 1.6 kg vann fra gryta. Ved 2 kW blir det 3.2 kg damp etc. I praksis noe mindre pga. varmetap til omgivelser rett fra gryta.

Bruker man kjølevann, som varmes fra 5 grader til 100 grader, tas det opp ca 400 kJ per kg vann.

Da kan man si at skal man kjøle ned damp generert ved 1 kW så må man bruke ca 9 kg vann. Altså koker man på 2 kW, må man bruke 18 liter vann per time ved 5 grader for å nå kondensere all dampen over til 100 (!) grader varmt vann. (motsatt kan man si at det tar en time å varme 18 kg vann, fra 5 til 100 grader på en time ved 2 kW).

Heldigvis (?) er ikke verden fullstendig perfekt, så det er også varmetap som hjelper til. Det er nok mye kondensering i ett slikt korrugert og tynnvegget aluminiumsrør, slik at vannet kun står for siste del av kjølingen.

For å hindre tilbakestrømning er det lurt å isolere den vertikale delen av røret opp av dampsamlerhetta før det svinger nedover. Vinkorkene hadde jeg skrotet, om kjøling skjer her eller der har ingen betydning, netto strøm av vann er det som gjelder.

Til slutt vil jeg si kult prosjekt! Jeg anbefaler å forlenge aluminiumsrøret om du trenger mer kjøling (kun nedover etter bøyen).

Aha, her var det mye jeg ikke kan!
Tillater meg å spørre litt:

Vil det si at hvis jeg kjører 2kW på en liter vann så damper det akkurat like mye som hvis jeg kjører 2kW på 50 liter (alt fosskoker)?
Jeg ville trodd at 50 liter fosskokende vann damper mye mer enn en liter fosskokende. Feil?

Vil det igjen si at prosjektet i utgangspunktet er umulig med de tallene jeg oppga?
I så fall har jeg mye kjøling i flexirøret og tilsvarende tilbakerenning. Kan sikkert fixes med kort vertikaldel og isolering, men det vil kanskje si at dysa er for liten til å klare å avkjøle alt?
Det ser ut til å virke fint, men kanskje tilbakerenningen er større enn jeg tror?

Kan ikke helt skjønne at vinkorkene mine er unødvendige. Den dampen som treffer kjølevannrøret vil jo bli avkjølt, men det strømmer jo mye damp forbi røret som skal avkjøles av vanndusjen. Vil ikke dette bli mer effektivt med kaldt vann? Kjølevannet strømmer veeeldig sakte, og det vil nok bli veldig oppvarmet av dampen før det kommer ut av dysa.

Kanskje jeg går opp et par dysestørrelser, men vannforbruket bekymrer ikke så veldig. Det går noe vann uansett når man brygger.:cool:
 
Vil det si at hvis jeg kjører 2kW på en liter vann så damper det akkurat like mye som hvis jeg kjører 2kW på 50 liter (alt fosskoker)?
Jeg ville trodd at 50 liter fosskokende vann damper mye mer enn en liter fosskokende. Feil?

Det kreves samme energimengde å fordampe en kg vann åkkesom. I praksis kan man bare endre varmetapet fra kjelen ved å isolere / endre størrelse på denne.

Vil det igjen si at prosjektet i utgangspunktet er umulig med de tallene jeg oppga?
Tja...det er massevis av kondensering i aluminiumsrøret som hjelper deg. Kan være vannet fikser siste rest av kjølingen.

Det ser ut til å virke fint, men kanskje tilbakerenningen er større enn jeg tror?.

Kondensering i aluminiumsrøret er OK og bra, men kun når det er i seksjoner med fall ut fra damphetta. Altså isoler frem til der fallet leder vannet går bort fra kjelen og ikke videre.

Kan ikke helt skjønne at vinkorkene mine er unødvendige. Den dampen som treffer kjølevannrøret vil jo bli avkjølt, men det strømmer jo mye damp forbi røret som skal avkjøles av vanndusjen. Vil ikke dette bli mer effektivt med kaldt vann? Kjølevannet strømmer veeeldig sakte, og det vil nok bli veldig oppvarmet av dampen før det kommer ut av dysa.
:cool:

Kjøleeffekten er likegyldig av om vannet varmes opp i røret eller utenfor røret. Den kjøler like mye uansett.

Konseptet fungerer som stål, men krever mer vann (om da det ikke er veldig mye kondensering i aluminiumsrøret).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp