fat - enkelte spørsmål

Jeg skal tappe på fat for 1. gang og har lest, sett på youtube og fikk Demo fra Magne1972 :)

Nå har jeg bare et par spørsmål før jeg kommer i gang..

- Holder det å desinfisere med 5 l kokende vann som beskrives i boka 'moderne hjemmebrygging'?
- Det skal være ikke så farlig ved å tappe på fat hvis ølet er ikke enda helt utgjæret? borsett fra at cellene må jobbe under trykk og gjæringen kan stoppe. Bare at jeg skal tappe en saison med FG1007 og jeg vet ikke om den skal gå lengre ned..
- Hvis jeg karbonerer naturlig og setter fatet varm, er det sansynlig at ølet blir karbonert innefor 2 uker? (m.a.o., tar det lengre på fat?)

Huub :brygging:
 
Jeg vasker fatet reint og så fyller jeg det med starsan-løsning. Lar det stå mens jeg koker vørter, snur det innimellom på hodet så jeg er sikker på at jeg får starsan overalt inni fatet. snur det også på hodet og bruker en hmm, ja er det den grå innkoblinga som går på både inn og ut tro..., jeg setter ihvertfall på den og tømmer litt igjennom "ventilene". ca 30ml starsan på fullt fat. Godt mulig man kan ha mindre væske på fatet og bare riste litt innimellom, men jeg føler meg trygg på at det ikke er noe dritt i fatet med måten jeg gjør det på ihvertfall...
Karbonerer kun kunstig jeg, så resten veit jeg ikke noe om :)
 
2 uker for naturlig karbonering vil være nok (men det er vel ingen regel uten unntak...). Det er uansett slik vi oftest gjør det.

Ellers så dessinfiserer vi også med sterkrens/starsan på samme viset som nevnt ovenfor. Vet ikke om kokende vann er like effektivt, men det fungerer vel bedre mot villgjær enn sterkrens. Kanskje en kombinasjon? Har uansett dårlig erfaring med kokende vann og fat. 2 ganger har bunnen løsnet, dog på gamle fat.
 
Har kun brukt kokende vann på mine fat, ca 4 l i mine 12 litersfat. Har ikke vært noen infeksjoner så langt ihvertfall. Vasker ventilene med starsan, og that´s it really...
 
Huub skrev:
Leffe skrev:
Lar det stå mens jeg koker vørter,

Takk. skjønner nesten alt. men hva har dette å gjøre med fattapping? du mener sukkerlake sikkert.

Hehe, jeg skjønner at den der ble litt rar...... Jeg brygger nå! Og samtidig skal jeg tappe en ferdiggjæret øl på fat, så det var mest for å angi at jeg lar det stå en times tid :) Jeg har da brukt starsan i den gjærbøtta jeg skal bruke nå, denne tømmer jeg over i fatet og bruker den der også.
 
Har aldri brukt vaselin (til det....  ;D)
Men derimot White-oil, spray, til o-ringer og som glidemiddel. Næringsmiddelgodkjent. Petit har det i sin butikk.

Ellers bruker jeg å dusje på litt Star San som jeg har på en flaske, det at ringene blir litt bløt hjelper


Edit: skriveleif
 
har dessinfisert med kokende vann før jeg også, men har hørt at det ikke er bra for fatene (limet i skjøtene kan løsne) så nå bruker jeg kun starsan.
karboneringen går like fort som på flaske. ferdig etter 1-2 uker. men klarningen tar litt lenger tid kan ta 3-4 uker avhengig av temperatur.
 
Et spørsmål i samme anledning, dog litt utenfor. Jeg har et fat som jeg tidligere har benyttet til øl som er grundig vasket med sterkrens og ytterligere desinfisert med kokende vann, begge deler gjentatt 2 ganger. Dette benytter jeg nå til karbonert vann. Allikevel er det en svak bismak av gammelt øl og gjær. Hva har jeg gjort feil, hva kan gjøres bedre? Hvis vannet blandes med saft, blir det godt.

Slangen er skylt med den samme ved vaskingen, sterkrensblandingen og det kokende vannet er kjørt ut av fatet med co2
Kan problemet ligge i slangen? Er det andre bedre måter å rengjøre slangen på?

Det er jo ikke alltid ungene vil ha noe med alkohol vet du... :klovn:
 
I samme slengen - jeg har et fat med en ut-ventil som pipler øl om trykket blir for lavt (<1bar) - antar at dette også er noe jeg kan fikse med skikkelig rengjøring av ventilen, men er denne typen trykkrelatert lekkasje et kjent problem?
 
erfaringsmessig trenger fatene et vist trykk for å tette, etter fylling setter jeg på 1,5 bar for å "blåse opp" fatet slik at det er tett for karbonering.
har ikke hatt problemer med lekasje på ventiler enda, men regner med at en skikkelig rengjøring fikser det....
lønner seg kanskje å smøre o-ringene der også av og til...
 
Ved lagring av tomme fat pleier jeg å la de stå med trykk.
Rene, tomme fat er også glimrende til å lagre ferdigblandet Star San på.
 
Tappinga gikk bra! Nå måtte jeg bare prøve et liten glass og jeg synes dette er det allerbeste øllet jeg har brygget. En dubbel og ingenting på flaske så ingen trenger å bli redd for at jeg sender inn dette brygget til NM ;D

edit
jeg kan dele oppskriften her

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Dubbel - november
Brewer: Huub Huys
Asst Brewer:
Style: Belgian Dubbel
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 25,18 L
Estimated OG: 1,060 SG
Estimated Color: 55,2 EBC
Estimated IBU: 20,2 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
0,45 kg      Candico (500,0 EBC)                      Extract      8,11 %       
3,00 kg      Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC)            Grain        54,05 %     
1,50 kg      Munich Malt (17,7 EBC)                    Grain        27,03 %     
0,37 kg      Caramunich Malt (110,3 EBC)              Grain        6,67 %       
0,10 kg      Aromatic Malt (51,2 EBC)                  Grain        1,80 %       
0,10 kg      Melanoiden Malt (39,4 EBC)                Grain        1,80 %       
0,03 kg      Chocolate Malt (886,5 EBC)                Grain        0,54 %       
50,00 gm      Tettnang [3,50 %]  (60 min)              Hops        20,2 IBU     
1,00 tsp      Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)        Misc                     
2 Pkgs        Trappist Ale (White Labs #WLP500)        Yeast-Ale                 


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 5,10 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        Mash In            Add 13,30 L of water at 74,4 C      67,8 C       
10 min        Mash Out          Add 7,45 L of water at 91,5 C      75,6 C       
 
fint det gikk bra med tappingen Huub!
du blir slik fattapper du også nå da  :)
smakte på min for ferske stout jeg også nå.
den er minst like god som den siste jeg laget....
venter spent på en smak av dine.  ;)
Edit: ser mørk og fin ut den..
 
Tilbake
Topp