fat og dårlig karbonering

Jani

Norbrygg-medlem
Hei

har prøvd å karbonere en Apa på fat for første gang.

satt den på 6 grader og stillte inn regulatoren på 0,9 bar. etter 2 uker tappet jeg et glass og det første sekundet kom det en god del skum i glasset. etter det første sekundet med tapping virket resten ganske dødt. det blir liggendes en del skum i toppen av glasset sånn det skal gjøre, men ølet virker helt dødt fordet. ingen bobler som stiger fra bunnen av glasset slik det vansligvis gjør med øl.

økte så trykket til 1 bar og prøvde på ny etter en uke. samme greiene skjedde nå. kommer mye skum første sekund av tapping mens selve ølet virker til å være uten noe særlig kullsyre.

legger ved et bilde som ikke ble så bra, men en kan hvertfall se at skum er det nok av

noen som kan ha en ide på hva dette kan skyldes?
 

Vedlegg

  • 11230064_10153279392940853_1947329512_o.jpg
    11230064_10153279392940853_1947329512_o.jpg
    38,4 KB · Sett: 121
Tja, ølen ser fin ut, men et bilde her hjelper jo egentlig ikke i akkurat denne sammenhengen :) Ser du har noen gardiner der så skjønner det har vært mer skum.

Hva er oppsettet ditt? Første som slår meg at noe ikke er tett. 6 grader 0.9 bar burde gi deg fizz.

Du må oppgi dimensjonen på tappelinja di og hvor lang den er. Men av det lille du har sagt lukter det lekk.
 
  • Like
Reaksjoner: Ols
Hvis det lekker så skulle jo flaska begynne å bli tom etter 3 uker.

Har mer tro på at det er litt målefeil på temperatur/regulator, eller det at du rett og slett foretrekker ølet kraftigere karbonert enn de ca. 2.5 volumenhetene du skyter etter nå. Skal ikke mye feil til på spesielt trykkavlesningen til før det gjør merkbart utslag. Jeg ville prøvd med feks 1.3 bar, noe som skal gi ca 3 volumenheter i teorien.
 
Ja hvis det ennå er gass igjen er det utvilsomt feil på temp eller helst trykk, å bruke manometeret som følger med regulatoren når det såvidt rører på seg ved 1 bar er bare så ..........., foretrekker et som går til 2 bar i tillegg på Co2 linja, dem tror jeg ebay har flere av :) .

: rettet latterlige feilskrivinger.
 
Sist redigert:
Har samme problem. Karbonerer etter tabell, ofte litt høyere på bar grunnet variabel temperatur (står på verandaen). Men selv etter to uker er
det lite sprudling i selve ølet. Fin skumtopp får jeg alltid. Har karbonert 7 fat til nå med samme gassflaske, så lekkasjer tviler jeg sterkt på at det er

Skjenker jeg en flaskekarbonert øl strømmer det opp bobler fra bunnen nesten helt til glasset er tomt. Dette skjer i liten grad på ølet som er fatkarbonert.
 
Gi f i manometrene på regulatoren, ikke dyrt og skifte.

http://www.ebay.co.uk/itm/Bottom-En...t=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item1c345e9a5c

Fatkarbonering blir like bra med rett trykk i forhold til temp, men du kan jo også karbonere med sukkerlake.

siden jeg ikke er noen spesialist på gjenger, vet du om jeg må ha, evt hva jeg trenger av overgang for å få den du linket til til å passe på regulator fra bryggselv? http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-med-3-utganger
 
noen tips her?
FLAT BEER
Flat beer is usually caused by CO2 pressure set too low or beer that’s too cold.

Beer depends on a certain amount of head pressure (CO2 pressure) to keep the CO2 that was put in at the brewery in the beer. If you pour a glass of beer and sit it on the counter, the beer will eventually go flat. This is because the glass of beer does not have any head pressure sitting on top of the beer to keep the CO2 in suspension. The very same thing can happen to the beer in your kegerator. Set your CO2 regulator too low or even turn off your CO2 bottle between pours and often your keg will start to go flat before you can empty it. This is because you allowed the pressure to drop too low and the CO2 is leaving the beer in your keg, just like its leaving the beer in your glass.

But this is an easy problem to fix – just temporarily set your CO2 regulator to 35 – 45 PSI for a while to force more CO2 back into your beer. I can’t tell you for how long – it’s a trial and error thing but I suggest that you start with 2 hours and if 2 hours isn’t enough, do the same exercise an hour at a time until your beer is carbonated again. Just don’t forget to set the regulator back to your pour pressure and bleed off the excess pressure before pouring a beer.

The latest craze in bars these days is to serve beer as cold as possible. And although a frosted over cobra beer tower looks neat, super cold beer really means relatively flat beer because the CO2 just wants to sit in the beer instead of trying to escape from your beer glass. So, even though your beer has plenty of carbonation, you get no bubbles and no head on top of your beer glass. The solution to this problem is simple - make sure your beer is not colder than 36 degrees F.
 
Tilbake
Topp