Fat og grums

Hei!

Etter 10 brygg med flasking er nå tiden kommet for å ta steget over til fat. Men da dukker selvfølgelig nye spørsmål opp.
For eksempel, hvordan blir det med bunnfallet og tapping fra fat? Tapperøret går jo helt ned til bunnen av fatet og det vil vel alltid ligge en del grums her?
 
Har fata en 7-8 batcher så langt, og aldri sett noe grums etter den aller første halvliteren. Med mindre du flytter rundt på fatet mye, så er det ikke noe å bekymre seg for. :) Har selvfølgelig sammenheng med hvor mye trub og grums du får med fra gjæringskaret, men jeg har tappa med kran fra gjæringskaret og rett over på fat uten å ha hatt noe problemer. Lykke til, er fantastisk å slippe flaskevask og sparer masse tid. Blir bare kos de 2-3 batchene jeg flasker i året. :)
 
Takker for svar! Tenkte jo egentlig at dette ikke var et stort problem siden så mange sverger til fat, men var usikker på om det var noen lure triks jeg ikke hadde fått med meg. :D
 
Takker for svar! Tenkte jo egentlig at dette ikke var et stort problem siden så mange sverger til fat, men var usikker på om det var noen lure triks jeg ikke hadde fått med meg. :D
Hvis du trenger et lurt tips, har du det her: clearbeerdraughtsystem.com

Stort sett unødvendig, men sikkert kjekt å ha.
 
Tilbake
Topp