Fatkarbonering som ikke ser ut til å fungere

Det er første gang jeg prøver å karbonere øl på fat og det ser ikke ut til å fungere.

Fatet har stått i kjøleskap med co2 på 1.5 - 2 bar i en uke nå og det er ikke spor av kullsyre i brygget.

Jeg har prøvd trikset med å sette trykket til 2 bar og riste fatet i 5 min også. Da hører jeg at mye co2 går inn i fatet.

Noe må jeg åpenbart gjøre feil siden kjemien ser ut til å trosses.

Noen  som har vært ute for noe lignende eller ser hva jeg gjør feil?
 
Hva er temperaturen i kjøleskapet?
Hva tapper du med, slangedimensjon og lengde?
Er fatet tett?

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
...og regulatoren står konstant påkobla med 1,5-2 bar? Det er ikkje tilstrekkeleg  å trykksette for så å koble fra gassen, berre så det er sagt...
 
Jeg gikk også over til fat for første gang for et par uker siden.

Satte både fat og CO2 i kjøleskapet ved 5 °C, ingen risting av fatet, og 1 bar trykk.
CO2 står koblet på hele tiden.

Etter fire dager måtte jeg ta en stikkprøve.
Bra med kullsyre, men litt tamt øl.
En uke og det var helt perfekt.

Må også nevne at jeg var litt stressa for lekkasjer, så alt er gått over flere ganger og pakninger både på ventilene og lokket er smurt inn med hanefett.
Kontrollveide også CO2 flaska flere ganger første døgnet.
 
Ingen lekkasjer er funnet. Hadde det vært noen ville nok co2-flasken vært tom nå.

Temperaturen i kjøleskapet er 5-6 grader.

Regulatoren er selvsagt konstant tilkoblet med trykk. (Dumper trykket og reduserer så lavt som regulatoren tillater ved tapping, bare så det er sagt). Skummet veldig i kveld da jeg prøvetappet.

Tapper med flexi-tapp 10 cm, er litt usikker på slangedimensjonen. Men det er den som står på som standard.

Har et nytt fat og en ny batch jeg setter til karbonering i morgen.

Jeg har forstått det riktig når prosessen for fatkarbonering er:
Tapp øl på rent og desinfisert fat fylt med co2, sett på co2 og dump. Gjenta noen ganger for å fjerne all oksygen. For å så sette fatet til kjøling med co2 tilkoblet og regulatoren på 1 bar?
 
Hvis ølet skummer så er det kullsyre i det. Mulig at ølslangen din er for kort eller har for stor diameter, slik at all kullsyren blir til skum. Åpner du krana helt når du tapper?
 
Bytter du ut slangen med 4mm 1,5 til 2m lang, feks biltema armert, lar den stå på 1,4 bar cirkus. Blir det nok bedre. Serveringstrykk er best å ha det samme som karboneringstrykk.
Sløsing med co2 er det også! Tenk miljø;)

Nøyaktig trykk finner du i artikkelen om co2 her på forumet

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Vistad skrev:
Bytter du ut slangen med 4mm 1,5 til 2m lang, feks Biltema armert, lar den stå på 1,4 bar cirkus. Blir det nok bedre. Serveringstrykk er best å ha det samme som karboneringstrykk.
Sløsing med CO₂ er det også! Tenk miljø;)

Nøyaktig trykk finner du i artikkelen om CO₂ her på forumet

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Miljø??? Co2 til bruk i øl er kun en rund dans. Co2 som du slipper ut fra Co2 flasken blir i neste omgang skilt ut fra luften og fyllt på nye flasker. Regnskapet her går nok ut i null.
 
ersa skrev:
Regulatoren er selvsagt konstant tilkoblet med trykk. (Dumper trykket og reduserer så lavt som regulatoren tillater ved tapping, bare så det er sagt). Skummet veldig i kveld da jeg prøvetappet.

Når fatet har stått så kort tid og på samme temp, så er det som regel ikke nødvendig å dumpe trykket før du tapper.. Ha samme trykk og åpne tappekrana helt når du tapper. Det første som kommer ut har noen ganger litt mer skum, men det normaliserer seg ut etter noen sekunder.
 
Rune Alm skrev:
Vistad skrev:
Bytter du ut slangen med 4mm 1,5 til 2m lang, feks Biltema armert, lar den stå på 1,4 bar cirkus. Blir det nok bedre. Serveringstrykk er best å ha det samme som karboneringstrykk.
Sløsing med CO₂ er det også! Tenk miljø;)

Nøyaktig trykk finner du i artikkelen om CO₂ her på forumet

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Miljø??? CO₂ til bruk i øl er kun en rund dans. CO₂ som du slipper ut fra CO₂ flasken blir i neste omgang skilt ut fra luften og fyllt på nye flasker. Regnskapet her går nok ut i null.

OT: For hver liter bensin du svir av i bilen slipper du ut 4.2 kg CO2 til atmosfæren. Så om du skulle sløse bort et kg CO2 så får du erstatte et par bilturer med sykkel så er gjort opp ;) 
 
Hvordan går det regnestykket opp? En liter bensin veier under et kg og består av en del stoffer. Om vi skulle late en liter bensin veier et kilo og består av rent karbon, ville likevel 1 kg karbon, med en atomvekt 12 (ingen 14C i fossilt brensel) + dobbelt mengde oksygen, med atomvekt 16, bli sånn ca 3,6666 kg.

Og jeg ville altså anta at det er langt mindre, selv om jeg er syklist.

[edit:]1 kg bensin*0,854*(44/12)= 3.13 kg CO2 per kg bensin, hevder noen.
 
Du har utelatt ein vesentleg del i antagelsen. Det må ~14 vektdeler luft til for å forbrenne ein vektdel bensin
 
protto skrev:
Du har utelatt ein vesentleg del i antagelsen. Det må ~14 vektdeler luft til for å forbrenne ein vektdel bensin
Og det vil igjen si at en del Co2 som er utslipp fra biler er egentlig kommet fra der utslippet havner igjen?
miljøavgift på Co2 er dermed oppskrytt :)
 
magne1972 skrev:
protto skrev:
Du har utelatt ein vesentleg del i antagelsen. Det må ~14 vektdeler luft til for å forbrenne ein vektdel bensin
Og det vil igjen si at en del CO₂ som er utslipp fra biler er egentlig kommet fra der utslippet havner igjen?
miljøavgift på CO₂ er dermed oppskrytt :)

Ett kg CO2 har samme drivhuseffekt uavhengig av hvor oksygenet kommer fra. Men nå tror jeg vi må gi tråden tilbake til trådstarter  ;-)
 
EspenL skrev:
Men nå tror jeg vi må gi tråden tilbake til trådstarter  ;-)

Sandt nok. Men det er nok ein del som kansje lurer på miljøeffekten av tilsatt co2. Til det er det vel berre å samanlikne det med ein dråpe i havet, eller ein fjert i vinden.

Rune Alm skrev:
Miljø??? CO₂ til bruk i øl er kun en rund dans. CO₂ som du slipper ut fra CO₂ flasken blir i neste omgang skilt ut fra luften og fyllt på nye flasker. Regnskapet her går nok ut i null.

Fjert i vinden altså, men påstanden over er ein sannheit med mange modifikasjonar. Antakelsen her går ut på at gassen du slepper ut fra gassflaska di (gjennom øl og mage, eller direkte ut fra flaska) på magisk vis utan energibruk havnar tilbake på flaska igjen.

Rekneskapen går nok langt fra i null, men fortsatt ein fjert i vinden. Gassen skal produserast, transporterast, distribuerast og så vidare. Og det skjer ikkje co2-nøytralt.

Det mest "miljøvenlege" ville vel ha vore naturleg karbonering utan tilsetting av sukker. Altså vha sukkerstoffa som allereie er i vørteren. Under gjæring av øl slapp vi jo dette rett ut og ein kan jo rekne på mengden her relativt enkelt.
 
Rune Alm skrev:
Vistad skrev:
Bytter du ut slangen med 4mm 1,5 til 2m lang, feks Biltema armert, lar den stå på 1,4 bar cirkus. Blir det nok bedre. Serveringstrykk er best å ha det samme som karboneringstrykk.
Sløsing med CO₂ er det også! Tenk miljø;)

Nøyaktig trykk finner du i artikkelen om CO₂ her på forumet

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Miljø??? CO₂ til bruk i øl er kun en rund dans. CO₂ som du slipper ut fra CO₂ flasken blir i neste omgang skilt ut fra luften og fyllt på nye flasker. Regnskapet her går nok ut i null.

Sagt på en annen måte, Co2en vi bruker skal være her så det er bare å slippe ut masse, så slipper gartnere å kjøpe Co2-
:)
 
Tilbake
Topp