Feil gjær...

Heisann hoppsann!

Vårt fjærde brygg gikk i gjærings skapet på søndag. Stor suksess alt, traff estimert OG, timingen på temperaturøkning på mesking var knall. Sirkulasjonspumpen virket supert. Vørteren var lys å klar der den rant i karet. Listene vi hadde lagt og notatene vi hadde gjort, gjorde at ingen feil gjort på tidliggere brygg ble gjentatt. Ingenting ble gjort på "travelt" da tidspunkt var notert og vi var forbredt. Gjærstarter var rett mengde å temp, og på høyeste aktivitet. Sanitær rutinen i boks alt rent og pent å baktusfritt. Ble en skikkelig spontan high-five når vi hadde vasket og satt bort utstyret. Men,,,, så sitter jeg her å ser igjennom kviteringer så ser jeg at jeg har kjøpt og brukt Safale S-04, når de i oppskriften står at det skal være Safale American #US-05... Facepalm altså, hvordan fa"#n klarte jeg dette!! Kjenner jeg er litt sur og irritert og skuffet... Så blir jo spørsmålet, hvor mye vill dette på virke smaken på brygget? Har ingen erfaring med noen av disse gjærtypene ifra før..
 
Ser ut som Punk IPA?

Etter hva jeg har lest så bruker brewdog engelsk gjær, så hvis det stemmer så har du gjort en "riktig" tabbe da s-04 er engelsk ale. Men hvis den er bedre til punk IPA enn s-05 aner jeg ikke. Den har mindre attenuasjon iallefall.
 
Tja,, oppskriften var til en Punk IPA clone ja. Kansje de ikke blir så ille likevell. Vett jo ikke hvor "nærme" oppskriften er originalen men, den var lasta opp av en fyr som kalte seg IronBlue. Mulig han er amerikansk og foretrakk den US-05.
Var jo greit at de var en Engelsk gjær da. Kan ikke annet en å vente å smake.
 
Jeg brukte wlp007. Men når jeg kikker på oppskriften din så ser jeg at jeg må ha tullet med min. Brukte kun 20g tørrhumling av hver av humlene, noe jeg syntes var litt lite, jeg må ha skrevet feil et sted.

Dessuten ser jeg at den stoppet på 1.015, noe jeg synes er for høyt. Mesket i 60 min på 67. 72% attenuasjon.
 
Spennende, du får gi lyd hvordan de smakte :) Så skal jeg gjøre de samme. De blir første forsøk på å brygge lager øl når gjæringsskapet er tomt om 2uker. Så de blir en stund til neste IPA forsøk her. Har en Hoppy Joe og denne stående i skapet nå, så får vi se.
 
Tilbake
Topp