Feil humle...

Skal brygge en bitter og hadde bestilt cascade som bitterhumle. Vi har fått feil, og fått Galena i stedet. Kan denne brukes å gi noenlunde samme resultat?
 
Hei! Jeg leste et sted at Galena er en nøytral bitterhumle, så i en bitter vil nok det fungere fint hvis du ikke må ha cascadeprofilen. Galena er en av de mest brukte bitterhumlene i USA.
 
Carl Magnus skrev:
Hei! Jeg leste et sted at Galena er en nøytral bitterhumle, så i en bitter vil nok det fungere fint hvis du ikke må ha cascadeprofilen. Galena er en av de mest brukte bitterhumlene i USA.

Men jeg glemte å skrive at du ikke vil få den britiske aromaprofilen av denne humlen. Husk at dette er en bitter høyalfahumle. Øl blir det!
 
Ja skjønner for så vidt at prosent er det samme som andel ;). Mulig spørsmålet var dårlig formulert, men jeg det jeg mente var egentlig om det er alfasyren som avgjør bitterheten. Er det sånn at høyre alfasyreprosent, desto mer bittert blir ølet?
 
...det vi prøver å si er vel at Galena bidrar til at du får en bitter bitter ;) men hvis du skal ha en typeriktig bitter er det lurt å bruke East Kent goldings, for eksempel, sent i kokingen. Da vil du få en engelsk profil. Du kan også bruke cascade, men det er en "C" humle som er mer typisk for IPA/pale ales og vil dra smaken i den retningen. Godt øl vil det bli uansett, tenker jeg. Ester er også viktig, så du vil få en god bitter hvis du bruker en engelsk gjær.

Galena er veldig bitter, så ikke bruk for mye av den i en bitter, siden en bitter ikke er veldig bitter ;)
 
Skjønner poenget. Takk for svar. Vi får prøve oss frem, og som du sier; det blir som regel drikkende øl uansett
 
Carl Magnus skrev:
Men jeg glemte å skrive at du ikke vil få den britiske aromaprofilen av denne humlen. Husk at dette er en bitter høyalfahumle. Øl blir det!

Og cascade, som en amerikansk vestkysthumle, ville vel uansett ikke gitt noen tradisjonell engelsk bitter.
 
Tilbake
Topp