Feil humle..

Driver og brygger mitt favoritt heime øl no.. ein god IPA som eg er veldig fornøyd med... MEN.. Så oppdager eg at eg har gjort ein liten feil i innkjøpet, eg har glemt å kjøpe Chinook humlen som skal koke i 90 minutter. Ser i skapet at eg har Perle, East Kent goldings og Saaz. Kan eg bruke en av disse som erstatning? bare bruke BeerCalck til å regne ut rett bitterhet?

(Om eg har skjønt det rett vil ikkje ei 90 minutter humle sette store smaken men bare gi bitterhet.) Tanken er å bruke perlen til bitterhumle siden den har høyest alfa også tilpasse mengden for den IBUen som Chinooken skulle gitt....  Høres det ut som ein plan?

Det fungerer helt sikkert fint. Bitterhumle setter alltid noe smak, men på en IPA vil nok den smaks og aromahumlen du tilsetter overskygge dette.

GuttØrn skrev:
Driver og brygger mitt favoritt heime øl no.. ein god IPA som eg er veldig fornøyd med... MEN.. Så oppdager eg at eg har gjort ein liten feil i innkjøpet, eg har glemt å kjøpe Chinook humlen som skal koke i 90 minutter. Ser i skapet at eg har Perle, East Kent Goldings og Saaz. Kan eg bruke en av disse som erstatning? bare bruke BeerCalck til å regne ut rett bitterhet?

(Om eg har skjønt det rett vil ikkje ei 90 minutter humle sette store smaken men bare gi bitterhet.) Tanken er å bruke perlen til bitterhumle siden den har høyest alfa også tilpasse mengden for den IBUen som Chinooken skulle gitt....  Høres det ut som ein plan?

Går fint det som bitterhumle. Ta den med høyeste alfasyre  ;)

Hva humle har du til aroma da?

Blir ikke en amerikansk ipa. Ikke bare det med høyest alfa. Noen setter også mer smak en andre.
Tyske Magnum er grei å bruke for den har clean bitterhet. Perle gir mer smak. Kanskje gått for EK.

Rutof skrev:
Blir ikke en amerikansk IPA. Ikke bare det med høyest alfa. Noen setter også mer smak en andre.
Tyske Magnum er grei å bruke for den har clean bitterhet. Perle gir mer smak. Kanskje gått for EK.

Hvor mye smak er det igjen etter 90 minutter?

hop_utilization.jpg

Prøvde Magnum og styrian dana dom bitter humle. Samme oppskrift bare byttet Magnum og dana.

Kokte vell og merke 60 min.

Var merkbar forkjell i smak.

Magnum en veldig rein bitterhet. Med dana så ble de en helt annen smaksbilde.

Vist du bruker Columbus, chinook eller centennial som bitter og ikke som aroma og smak. Trur du at du ikke ville kjent forkjell på de?

Viktigste er vell at det ikke blir en amerikansk ipa. For det var sin favoritt ipa han ville brygge igjen. Men godt øl blir det sikkert.

Takker for gode svar... Den grafen frå Storemy var veldig informativ..
planen "var" å bruke 80g chinook på 90 minutter (40 liter batch)
Ellers er det 20 g cascade ved 30, 15, 5 og 0 minutter... samt tørhumling. Bruker å bli godt, og avbalansert...

skal gi rapport om hvordan det utvilker seg ;)

GuttØrn skrev:
Ellers er det 20 g Cascade ved 30, 15, 5 og 0 minutter... samt tørhumling. Bruker å bli godt, og avbalansert...

Da ville jeg pøst på med cascade som bitter også.

Rutof skrev:
GuttØrn skrev:
Ellers er det 20 g Cascade ved 30, 15, 5 og 0 minutter... samt tørhumling. Bruker å bli godt, og avbalansert...

Da ville jeg pøst på med Cascade som bitter også.

Blir mykje Cascade da... siden den har halve alfaen til chinook?

GuttØrn skrev:
Rutof skrev:
GuttØrn skrev:

Da ville jeg pøst på med Cascade som bitter også.

Blir mykje Cascade da... siden den har halve alfaen til chinook?

Det går fint. Singel hop cascade er digg

Tilbake
Topp