Feil liter-merking på gjæringskar?

Litt for møye vørter stakk av i damp i går under kok.. skulle lissom ende på 18-19 liter, men endte med 15. Hadde ikke tid til å koke opp og kjøle extra vann for å ha i etter jeg hadde hatt vørtern i gjæringsspannet (kl 2:30 om natta). Kan jeg legge til extra vann etter gjæringen er ferdig, exmpl når jeg skal ha øllet over i fat? Skal seff ikke splashe eller gjøre noe stort når det skal blandes.. bare fylle som jeg vanligvis gjør når jeg tapper over på fat, forsiktig ned i bunn.. ønsker ikke oxydering!
 
Leste om lufting av vørteren her om dagen, og der sto det vist jeg ikke husker feil at en kunne lufte gjæringskaret enda engang etter 12 timer. For at gjæren skulle ta opp enda mere oksygen, en må passe på at ikke vørteren får for mye oksygen for det vil resultere i oksidering.
Har ikke prøvd dette selv!
 
Som jeg har skjønt, så oksyderer ikke øllet så lenge gjær jobber aktivt. Men om en exmpl har øllet stengt inne (flaske, fat) når øl er ferdigutgjæra, så tar luften knekken på øllet når gjæren har stoppa å jobbe. (luft når en flaskekarbonerer, og der bruker gjæren opp luften og dermed oksyderes det ikke ved flaskekarbonering). Jeg får fixe jobben med resterende vann imorgen da.
 
Har ikke prøvd selv men kan ikke se at det skal være noe problem smaksmessig. Ang oksydering vil jo kokt vann være så å si uten oksygen, men vil ta til seg oksygen(luft) når det kjøles ned. Hvis en lar det kjøle seg ned på et fat fyllt med CO2 bør en kunne eliminere risiko for okydering.
 
TorIvar skrev:
Hvis en lar det kjøle seg ned på et fat fyllt med CO₂ bør en kunne eliminere risiko for okydering.

Sikkert beste løning, ja :)

Målte OG (1050), og jeg tror bare jeg skal la IPA-en være slik som den er. Oppskriften var beregnet til en IBU på 60.. men pyttsan! Bedre med en god IBU enn å risikere å rote hele brygget til med extra vann! :)
 
Tilbake
Topp