Har brukt min v3 noen ganger nå, og får god, rullende kok ved å skru ned effekten til ca 70% med en gang det koker opp. Er nok riktig at termostaten slår ut ved full effekt, det er jo bare noen cm mellom føler og element. Jeg ville ha prøvd meg fram litt med bare vann, er det fortsatt ugreit, er ikke Per Inge den vanskeligste å ha med å gjøre... (Hvis det er der du har kjøpt den, vel og merke).Audun F skrev:Har vel lest at det kan hjelpe å skru ned effekten litt før kok. Temperaturen lokalt ved føleren blir ikke så jo-jo aktig, og du kan få jevn kok uten at termostaten tripper inn og ut.
Tipper du får godt øl lell.
Andre bb30 eiere får korrigere meg hvis jeg tar feil.
Fureneset skrev:Hei
Er heilt ny på bryggefronten (og her på forumet) og har like gjerne klint til med en BB30-3. Har prøvekjørt den med vatn og og sirkulert med den pumpa Ølbrygging.no sel.
Temperatur måleren er grei, viser 1,5 grader for lite. Termostaten er en annen sak. Den kobler inn 7 grader under og kobler ut 4 over innstilt temp. Det er vel litt i overkant stort slingringsmonn, eller???
Når eg stiller inn termostaten på 105 grader så koker det uten at den kobler seg ut, så det er ikkje noko problem, sjølv om den står på full effekt
Eg har en STC-1000 liggande frå eit nedlagt akvarie-prosjekt.
Skulle det gå an å sette stikkontakta til BBen i heat uttaket, temp sensoren i utløpet på slangen fra pumpa, sette termostaten på BBen på max og regulere effekten på BBen etter behov?
Har lest mange tråder her inne på forumet men finner bare at dei fleste som modifiserer rigger opp en PID. PID har eg ikkje og eg er veldig sugen på brygge i helga. Er aleine heime og har eit Pale Ale malt sett som roper på meg.
hkrre skrev:Hei
Jeg er nybegynner. Har to brygg bak meg. Begge med BB 30. Termostaten er ikke til å stole på, men det er ikke noe problem. Du må uansett ha eksternt termometer for å måle temperatur i mesken eller ved oppvarming av vann. Når du koker skrur du termostaten på Max (110 grader) og regulerer effekten for å fin kok. Akkurat samme du gjør når du koker poteter på komfyren.
Jeg er fornøyd med BB 30. En billig og enkel inngang til ølbrygging. Det eneste som bekymrer meg er noen tilbakemeldinger her på forumet om kortslutninger pga dårlig elektronikk.
Fureneset skrev:Då var Pale Aleen komt på gjærings tanken.
Dette gikk kjempe bra! 8)
Brukte stc100 til å regulere BBen, og temp i utløpet av slangen frå pumpa varierte frå 64C til 66C og det er vel midt i blinken. Midt i mesken var det konstant 65C. Sirkulerte kontinuerlig med pumpa. Filteret gikk tett eit par gongar men fant fort ut at med litt manuell sirkulering før pumpestart så gikk det fint som bare det.
Eg testa termostaten på BBen midt i prosessen. Då varierte temp i slange utløpet frå 60C til 71C.
Fulgte oppskrifta til olbrygging.no så godt eg kunne, det blei litt fomling og «bli-kjent-med-utstyret» forsinkelser men i det store og heile er eg super fornøgd.
Starta med 20 liter til mesk, skylte med til sammen 11 liter og endte opp med ca 21 liter til gjæring.
Var usikker på når eg skulle måle OG så eg målte før koking -1,0072-, og etter koking -1,0082.
Angrer ikkje på at eg Kjøpte BB30-3. Etter eit par «innkøyrings brygg» og evt. ny termostat trur eg dette blir supert. :skitbra: