Feil på termostat

Kjøpte meg en BB30 v.3 i forrige uke og tenkte jeg skulle teste den medvann først siden jeg har hørt at noen har problemer med termostat.
Og som jeg fryktet stoppet den rett etter å ha begynt å koke! :-(
Og jeg som hadde tenkt å starte mitt første brygg i morgen!

Mottan
 
Har vel lest at det kan hjelpe å skru ned effekten litt før kok. Temperaturen lokalt ved føleren blir ikke så jo-jo aktig, og du kan få jevn kok uten at termostaten tripper inn og ut.
Tipper du får godt øl lell.
Andre bb30 eiere får korrigere meg hvis jeg tar feil.

Samsung med autokorrumpering
 
Audun F skrev:
Har vel lest at det kan hjelpe å skru ned effekten litt før kok. Temperaturen lokalt ved føleren blir ikke så jo-jo aktig, og du kan få jevn kok uten at termostaten tripper inn og ut.
Tipper du får godt øl lell.
Andre bb30 eiere får korrigere meg hvis jeg tar feil.
Har brukt min v3 noen ganger nå, og får god, rullende kok ved å skru ned effekten til ca 70% med en gang det koker opp. Er nok riktig at termostaten slår ut ved full effekt, det er jo bare noen cm mellom føler og element. Jeg ville ha prøvd meg fram litt med bare vann, er det fortsatt ugreit, er ikke Per Inge den vanskeligste å ha med å gjøre...  (Hvis det er der du har kjøpt den, vel og merke).
 
Da var ny termostat på plass og klar for ny testing! Butikken hadde heldigvis inne. :)
Kjøpte meg også en sirkulasjonspumpe så da er alt klar til bryggen.
Siden dette er første gang hadde det vært fint hvis noen har noen gode tips før jeg setter igang!
Spesielt hvordan jeg mesker og når jeg skal bruke pumpen.
M
 
I korte trekk (også som beskrevet i bruksanvisningen til BB30)

1. Varm opp ca. 20 liter vann til 70 grader
2. Ha i malt, fyll evt på med mer vann for nesten å dekke malten
3. Sirkuler i 10 minutter
4. La stå i ro en time på 62-68 grader (ideelt 65-66)
5. Sirkuler en time
6. Løft opp maltrøret, la det renne fra seg
7. Skyll malten med varmt vann, ca 80 grader
8. Sett til koking

Så er det bare å si lykke til!!  :yes:  Gjør oppmerksom på at det er flere framgangsmåter med antall liter, grader, antall skyllinger osv. osv.  Anbefaler å lese flere innlegg på denne tråden og andre på forumet. Mange her med lenger erfaring enn meg i bruk av BB30.
 
Kjør på Morten, dette går bra  :ilike:
Noter tidspunkter, volumer og temperaturer underveis så er det ikke noe å lure på senere.

Stå på  :skitbra:
 
Hei
Er heilt ny på bryggefronten (og her på forumet) og har like gjerne “klint til” med en BB30-3. Har prøvekjørt den med vatn og og sirkulert med den pumpa Ølbrygging.no sel.

Temperatur måleren er grei, viser 1,5 grader for lite. Termostaten er en annen sak. Den kobler inn 7 grader under og kobler ut 4 over innstilt temp.  Det er vel litt i overkant stort slingringsmonn, eller???
Når eg stiller inn termostaten på 105 grader så koker det uten at den kobler seg ut, så det er ikkje noko problem, sjølv om den står på full effekt

Eg har en STC-1000 liggande frå eit nedlagt akvarie-prosjekt.
Skulle det gå an å sette stikkontakta til BB’en i heat uttaket, temp sensoren i utløpet på slangen fra pumpa, sette termostaten på BB’en på max og regulere effekten på BB’en etter behov?

Har lest mange tråder her inne på forumet men finner bare at dei fleste som modifiserer rigger opp en PID. PID har eg ikkje og eg er veldig sugen på brygge i helga. Er aleine heime og har eit Pale Ale malt sett som roper på meg.
 
Fureneset skrev:
Hei
Er heilt ny på bryggefronten (og her på forumet) og har like gjerne “klint til” med en BB30-3. Har prøvekjørt den med vatn og og sirkulert med den pumpa Ølbrygging.no sel.

Temperatur måleren er grei, viser 1,5 grader for lite. Termostaten er en annen sak. Den kobler inn 7 grader under og kobler ut 4 over innstilt temp.  Det er vel litt i overkant stort slingringsmonn, eller???
Når eg stiller inn termostaten på 105 grader så koker det uten at den kobler seg ut, så det er ikkje noko problem, sjølv om den står på full effekt

Eg har en STC-1000 liggande frå eit nedlagt akvarie-prosjekt.
Skulle det gå an å sette stikkontakta til BB’en i heat uttaket, temp sensoren i utløpet på slangen fra pumpa, sette termostaten på BB’en på max og regulere effekten på BB’en etter behov?

Har lest mange tråder her inne på forumet men finner bare at dei fleste som modifiserer rigger opp en PID. PID har eg ikkje og eg er veldig sugen på brygge i helga. Er aleine heime og har eit Pale Ale malt sett som roper på meg.

<Hei, ja du kan overta thermostat funskjonen til BB med stc1000.  Det er I tillegg til thermostat en sikring I BB som svis av om det blir for varmt. Tips ( ikke sett på varme element uten væske I BB,en,,da ryker denne fort.-den kan kobles forbid om du vet hva du gjør inntil du får ny termosikring I posten).

Ville bedt om en ny thermostat og da nøyaktigheten til den du har er for dårlig..

Evt kan du bruke eksternt thermometer,,og slå av elementene selv når riktig temperature er oppnådd. Gi det litt tid,,og ikke ha elementene innkoblet unødig øenge av gangen, 1 elemnt kun ved justering av temepratur så du ikke svir noe ;)

Lykke til!
 
Takk for tips Buster.
Eg har lite peiling på elektro, så eg prøver meg uten å mekke.
Satser på å bruke stc1000 med BB termostaten på fullt, BBeffekt på 70% (har versjon 3, som er trinnlaus), sjekke tempen i mesken og eventuelt ta over og justere temp manuelt.

Eg får ringe Olbrygging.no og snakke med dei. Er enig med deg at slingring på 11grader er litt vel.

Poden er ute av huset kl.7, så då er det bare litt husarbeid :duh: (er aleine pappa på fulltid, så det må gjerast og) før brygge kvelden/natta starter. :brygging:
 
Ja,,det er vel kjent at det kan være vel stor "hysterese" >(avvik) på disse BB termostatene.
Har forstått at Per Inge som driver ølbryggng sender Nye på forespørsel.
 
Hei

Jeg er nybegynner. Har to brygg bak meg. Begge med BB 30. Termostaten er ikke til å stole på, men det er ikke noe problem. Du må uansett ha eksternt termometer for å måle temperatur i mesken eller ved oppvarming av vann. Når du koker skrur du termostaten på Max (110 grader) og regulerer effekten for å fin kok. Akkurat samme du gjør når du koker poteter på komfyren.

Jeg er fornøyd med BB 30. En billig og enkel inngang til ølbrygging. Det eneste som bekymrer meg er noen tilbakemeldinger her på forumet om kortslutninger pga dårlig elektronikk.
 
hkrre skrev:
Hei

Jeg er nybegynner. Har to brygg bak meg. Begge med BB 30. Termostaten er ikke til å stole på, men det er ikke noe problem. Du må uansett ha eksternt termometer for å måle temperatur i mesken eller ved oppvarming av vann. Når du koker skrur du termostaten på Max (110 grader) og regulerer effekten for å fin kok. Akkurat samme du gjør når du koker poteter på komfyren.

Jeg er fornøyd med BB 30. En billig og enkel inngang til ølbrygging. Det eneste som bekymrer meg er noen tilbakemeldinger her på forumet om kortslutninger pga dårlig elektronikk.

Norsk kjøpslov gir god garanti her. Husk å reklamere med en gang ting går I stykker,,og gjør det skriftlig,gjerne  via mail ;),,,slik at det er dokumenterbart,,og at du har brutt reklamasjons frist!!reklamerer du for sent,,taper du retten,.

    ( gjelder alt annet videre I livet og!!)
 
Prøvde meg på å brygga "Hoppy Joe" i dag og det ble en del utfordringer.
Maltrøret ble ganske så tett så det ble vanskelig å sirkulere og få riktig temp.
Filteret i pumpen gikk tett me en gang så det måtte ut!! ?
Tok litt tid, og nå står brygget til gjæring!  Så får vi se..... ☺☺☺:)
 
Då var Pale Ale’en komt på gjærings tanken.
Dette gikk kjempe bra! 8)

Brukte stc100 til å regulere BB’en, og temp i utløpet av slangen frå pumpa varierte frå 64C til 66C og det er vel midt i blinken. Midt i mesken var det konstant 65C. Sirkulerte kontinuerlig med pumpa. Filteret gikk tett eit par gongar men fant fort ut at med litt manuell sirkulering før pumpestart så gikk det fint som bare det.

Eg testa termostaten på BB’en midt i prosessen. Då varierte temp i slange utløpet frå 60C til 71C.

Fulgte oppskrifta til olbrygging.no så godt eg kunne, det blei litt fomling og «bli-kjent-med-utstyret» forsinkelser men i det store og heile er eg super fornøgd.
Starta med 20 liter til mesk, skylte med til sammen 11 liter og endte opp med ca 21 liter til gjæring.
Var usikker på når eg skulle måle OG så eg målte før koking -1,0072-, og etter koking -1,0082.

Angrer ikkje på at eg Kjøpte BB30-3. Etter eit par «innkøyrings brygg» og evt. ny termostat trur eg dette blir supert. :skitbra:
 
Fureneset skrev:
Då var Pale Ale’en komt på gjærings tanken.
Dette gikk kjempe bra! 8)

Brukte stc100 til å regulere BB’en, og temp i utløpet av slangen frå pumpa varierte frå 64C til 66C og det er vel midt i blinken. Midt i mesken var det konstant 65C. Sirkulerte kontinuerlig med pumpa. Filteret gikk tett eit par gongar men fant fort ut at med litt manuell sirkulering før pumpestart så gikk det fint som bare det.

Eg testa termostaten på BB’en midt i prosessen. Då varierte temp i slange utløpet frå 60C til 71C.

Fulgte oppskrifta til olbrygging.no så godt eg kunne, det blei litt fomling og «bli-kjent-med-utstyret» forsinkelser men i det store og heile er eg super fornøgd.
Starta med 20 liter til mesk, skylte med til sammen 11 liter og endte opp med ca 21 liter til gjæring.
Var usikker på når eg skulle måle OG så eg målte før koking -1,0072-, og etter koking -1,0082.

Angrer ikkje på at eg Kjøpte BB30-3. Etter eit par «innkøyrings brygg» og evt. ny termostat trur eg dette blir supert. :skitbra:

Høres ut som du er godt igang ;)

Skylling manuelt med en saftmugge før bruk av sirkulasjons pumpe hjelper veldig. Da tar man ut partikler store nok til å tette folter eller evt kile pumpen.
Om du rører litt I mesken underveis for å flytte litt på "flow" mønster,,gjenta manuell skylling før du starter pumpe igjen.

21 liter er ikke gale,,men dett er vel 25 liters sett du bruker?

Ville da skylt til en har ca 27-28 liter,,og satse på ca 25 etter koking.  Da har du 24 liter øl etter gjæring,,det går litt tapt I gjærkaret og...

Uansett,,det blir øl av det meste ;)
 
Det er 25 liters sett eg har ja. Får prøve å skylle meir neste gang. Det blei litt høg OG også, oppskrifta seier at OG skal bli på ca 1055 og eg hadde 1082 etter koking.

Manuell skylling etter røring i mesken er et must før ein startar pumpa igjen ja, det fant eg ut the hard way.

Forresten, fastbrenning i botnen, var det ikkje antydning til. Eit tørk med kjøkkenpapir og den var gullende ren :)
 
Då har eg smakt på Pale Alen (FG 1016, 5gr. sukker pr liter ved omstikking) etter 5 dager på flaske
–litt lite kullsyre, men det kjem seg vel om nokre dagar. Ølet smakte fortreffelig ;D. Håper det ikkje bare er begynner flaks.

Eg kontakta Ølbrygging.no angående termostaten på BB'en som har stor hysterese, 10-12 grader.
Her er svaret:
«Hei igjen

Det er temperaturen i masken som er viktig.
Her burde det ikke være vanskelig å opprettholde temperatur som er innenfor hva som er anbefalt.
Når du får brygget noen ganger til vil du få bedre kontroll med temperaturen, og godt øl blir det uansett :)

Mvh
Roy»

Litt dumt. Syns egentlig at termostaten i det minste ikkje burde ha større hysterese en at den held seg innanfor anbefalt meske temp som dei oppgir i bruksanvisninga (62-69) men, men.

Eg satsat friskt og setter i gang med eit all-grain sett frå Bryggeland «The Potent Porter» i dag.
 
Eg har laant en BB30 og testet litt.

Eg hadde heilt klart reklamert paa termostaten. hva er vitsen med en termostat om den ikke virker,,du maa jo selv fungere som termostat ved aa slaa av og paa effekt om den ikke virker. Altsaa funksjons feil.

Naar det er sagt saa er det vanskelig aa maale temperatur (?).  sonden til BB30 sitter i bunnen av kjelen, jeg vil anta den kan paavirkes lett naar varme elementet er aktivt,,slik tolker jeg store hopp i temp avlesning.

Bruk et termometer med kvikksolv,,koster 50 kroner paa europris i bryggehylla der. Ikke saa fancy,,men gir korrekt avlesning.

Jeg setter den godt nedi mesken og sjekker. Husk at det maa vaere godt med vaeske i kjelen.  Evt kan du slippe ut 1 liter eller 2 i en saftmugge,,og sirkulere manuelt et par ganger,,da sikrer du jevn temperatur i hele hoyden av mesken slik jeg ser det.

Du kan kontrollmaale temperaturen i det du tapper av og heller tilbake. Den skal gi deg en god indikator paa mesketemperaturen,,,trur eg....:)

Ellers merker eg BB30 renner av svaert seint sammenlignet med BB60. BB30 er slankere og hoyere i form,,og det virker som det pakker seg mere,,og krever litt mere omroering for aa drenere godt under skylling.  (om man ikke har veeldig god tid da).   

BB60 har og kanskje litt stoerre hull i dreneringen i bunnplata.
 
Tilbake
Topp