Fellesbestilling av små corneliusfat

Hva synes du om dette tiltaket?

  • Topp, jeg kommer til å bestille noen fat

    Stemmer: 24 75,0%
  • Er ikke sikker, men vurderer kjøp

    Stemmer: 4 12,5%
  • Nei, jeg har nok fat som det er

    Stemmer: 1 3,1%
  • Nei, jeg vil ikke bruke fat

    Stemmer: 3 9,4%
  • Jeg er ikke medlem i Norbrygg

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    32
Jepp! Har tenkt samme tanken. Skrudde av en pinlock-kobling i går. Sender den hjem med en kollega i dag som har ball-lock så får vi se.
 
Se postingen lenger oppe. ball-lock koblinger har ikke samme gjenger (på fatet) som pin-lock. Ihvertfall ikke på det fatet som vi prøvde på. Jeg får satse på en party-tap og en gass-inn av bl-varianten. 
 
Gjengene varierer også mellom ulike produsenter av ball-lock Corneliusfat. Jeg har iallfall to ulike typer fat med ball-lock. En av ventilene et av fatene med blå gummi på håndtak og sokkel (i stedet for svart) har gått i stykker og lar seg ikke erstatte med ny ventil av vanlig type fra et "svart" fat. Det kan godt hende at gjengene på ditt pin-lock-fat passer sammen med de som brukes på mine blå ball-lock-fat, for eksempel.
 
Stefan fra CanDirect sier

... Sie können die Ventile für Ball-Lock abschrauben. Dann müssen entsprechende Pin-Lock-Ventile aufgeschraubt werden, je nach Hersteller des Behälters gibt es verschiedene Ausführungen, die wir aber alle am Lager haben.

Da er det vel bare å oppgi typenr og produsent av fatet til ham og så finner han ut av det :).
 
Svar til GeirJ:

Fatene har samme diameter som 19 liters fatene, 21 cm.
Høyden er noe kortere, 42,5 cm.
Bortsett fra høyden er fatene helt like.


Yngve
 
Nokon som veit når me får fata??

Har nokre liter med Lager som skulle vore omtappa snart.........


KRaaen :brygging:
 
Fatene er bestillt men det vil trolig ta en stund til før de er på plass. Kanskje Yders har flere detaljer?
 
Hei,
tror enda vi må smøre oss med noen ukers tålmodighet ettersom de sendes fra fabrikk i Italia. Jeg skal ringe Ola på Petit til uka, så kommer jeg tilbake med mere info hvis han kan gi meg det!

Hilsen
Yngve
 
Hei!

Fatene kom til Ola på Petit-Agentur i går. Nå er de oppe på Høylandet hos han, og han jobber med å finne en fornuftig måte å få de ned hit på, vi må husk at han ikke har mye å gå på før det er tapsprosjekt for han...

I verste fall kommer de med han på NM 28 mars, i bedre fall lenge før det!

Hilsen
Yngve
 
Takk for svaret!

Kjempeflott tilbud fra Ola sin side for oss.
Det var ikke ment som "masing", men siden det ikke var noe mer om det på 1 mnd, så lurte jeg bare på hovr langt de var kommet i "løypa".

Håpar det også blir aktuelt med 19l fat til en fordelsaktig pris for medlemen her på Norbrygg.

Ola gjør en kjempejobb som har alt av utstyr, malt humle etc. for oss hjemmebryggere.

Flott jobb Dere i styret og gjør som drifter denne siden :skaal:

KRaaen
 
Og som dere kan se på nettsiden til Norbrygg så er fatene kommet! Hør med Yngve for mer detaljer.

yngvefat2.jpg
 
Dette er en beskjed til de som var med på fellesinnkjøpet av "12"-liters Corneliusfat som Norbrygg arrangerte før jul! Takk til alle somvar med og gjorde fellesinnkjøpet sammen, og takk til Ola i Petit Agentur som stod for import og levering av fatene til oss! Det er dessverre en liten hake ved dette fellesinnkjøpet som har vist seg i ettertid; fatene er på 9 liter. Petit Agentur averterte i god tro fatene på sin hjemmeside som 12 liters Corneliusfat, og det trodde jeg at vi hadde fått. Det var til en observant hjemmebrygger ringte meg og spurte hvor mange liter jeg fikk oppi fatet mitt. Etter en liten periode med fornektelse målte jeg volumet til litt over 9 liter, ja faktisk 2.5 gallons.

Ola på Petit ble meget overasket da jeg informerte ham om dette og har nå endret teksten i nettbutikken sin. At fatet er på 9 liter og ikke 12 betyr kanskje ikke all verdens for de fleste av oss, Norbrygg styret var egentlig på utgangspunktet innstilt på å kjøpe 9-liters fat. For å bøte på en eventuell skade har PetitAgentur tilbudt seg å gi bort en pakke med Wyeast gjær til alle som var med på fellesbestillingen. Det dreier seg om en pakke per fatkjøper, ikke per fat:) Utover dette tilbyr Petit Agentur seg å kjøpe tilbake fatene fra alle som ønsker dette.

Ta kontakt med Petit for bestilling av gjær og eventuelt innlevering av fatene. Vi i Norbrygg beklager også det som har skjedd, samtidig som vi håper flesteparten fortsatt er fornøyd med en god pris på nytt 9-liters fat!

Yngve Ydersbond (kasserer Norbrygg)
 
Tilbake
Topp