Ferdig gjæret etter 4 dager?

Satte en IPA, med OG på 1064, har vært intens stormgjæring så sent som i går. Har brukt tørgjær. I dag er det helt stille der. Tok en måling og den var på 1016. Tenker å la det stå tiden ut, men er dette normalt at det gjærer ut så fort? Måtte selvfølgelig smake fra røret etter måling og det smakte litt surt. Sliter litt med gjæringstemperaturen i varmen, er på 22 grader. Bør jeg få angst, eller bare sitte rolig i båten?
 
Ale-gjærtype er vel typisk overgjær som gjør seg bra i denne tempen? Men har ihvertfall brygga 3 batcher (ikke IPA), men hvete Ale.
Min erfaring er vel at det bør stå en stund selvom gjæring er ferdig.
Hadde 2 batcher som hadde stått 2uker gjærkar, 2uker flasking, 2uker kjøleskap, og de ble middels.
Batch#3 har stått 31/2 uke i gjærkar, 3 uker flaske, og nå tenkte jeg skulle sette'n i kjøleskap og smake på'n.

Følte at smakinga ved flasking/måling var best smak på batch#3, etter å ha stått en stund.

Jeg føler at tidslengdene som står i "bruksanvisningene" ikke er noe å samle på.
F.eks ble min hvetebatch anbefalt i 4-6 dager. Etter tips skulle jeg la den stå minimum 2uker... Den føltes ikke heeeelt ferdig, men kunne sikkert godgjort seg litt lengere. Så kanskje du bør det samme du også?
 
Tilbake
Topp