Finn Berger
Moderator
Kanskje i en lager?Tja, hørte på hop and brew school med yakima gutta, og de snakket om den som en aroma bombe. så søkte jeg litt rundt og fant mange som digget aromaen i ipa. Laget en batch med 50/50 citra og loral og syns den ble kjempe god, så da tenkte jeg en single hop får å sjekke trøkket på loral. Men hvis det er som du sier så holder det vel ikke med den da.
Her er hva Yakima Valley skriver om den: https://yakimavalleyhops.com/products/loral-hop-pellets Essensen: Don’t expect an in-your-face fruity character with Loral™ as seen with some recent U.S. variety releases - this hop is approachable and balanced. Great for distinctive IPAs and pale ales but perfect for sessionable and lager-style beers.
Og min tolkning av det der er at dette er ei pilshumle. Men jeg er usikker på det, også. I The New IPA av Janish er den nevnt én gang, og da som et alternativ som bitterhumle, fordi den ikke gir de kryddertonene som de tyske edelhumlene er kjent for å gi (og som Janish mener forstyrrer i en NEIPA).
Stone har visst laga en IPA med den som eneste humle, så jeg skal ikke si tvert at den ikke egner seg, men erfaringa mi er at den gir lite. I det hele tatt; det er mye humleomtale som vekker forventninger som ikke blir innfridd, og det gjelder bl.a. denne.